Opvarmning af vand fra solen

Halløj med Jer.
Jeg går og pusler lidt med en solfanger til opvarmning af vand. Jeg ved dog ikke helt hvordan jeg skal lagre det opvarmede vand. Det vil sige hvilken type beholder. Kan man bruge en plastik tønde eller skal det være en beholder af metal?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske en brugt varmtvandsbeholder, de må kunne fås billigt (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Det er der skrevet rigtig mange kloge ord om. Der skal rigtig meget masse for at du kan opbevare varmen til bare nogle dages forbrug.
Men taler om støbte kældre fyldt med sten og vand, eller nogle 1000 l tønder støbt fulde af beton med varmeslanger i. Naturligvis isoleret alt sammen.
Har man halmfyr f.eks. vil man gerne have fuld bål på for at have en effektiv forbrænding. Derfor laver man det man kalder en akkumuleringstank. Det kan være en tank på 10 000 liter vand, som opvarmes til 80-90 grader. Så kan der måske være varme til 3-4 dage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det er sådan lidt på eksperimental niveau, kan du klare dig med lidt, sålænge det er isoleret, og sålænge at du tager højde for at vand der opvarmes udvidder sig og danner tryk, hvis det er spærret inde (sikkerhedsventil). I DBA og gul og gratis kan du finde brugte isolerede vandvarmere billigt. Du skal tage højde for størrelse (skal passe til dit projekt), orientering (lodret eller vandret installation), kalk og tæring.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Jeg tænker på noget a la der her :
http://criticalconcrete.com/wp/wp-content/uploads/2016/07/solar-water-heater-without-pump.jpg

Du skal bruge en tank med en spiral til solfangeren - men du skal regne lidt for at få den rigtige konfiguration for det hele skal passe sammen i forhold til effekt og forbrug. Der er fora på engelsk som ikke beskæftiger sig med andet. Måske du kan hente inspiration der. Prøv at google: solar energy forum


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
Jeg er sikker på at mange af de såkaldte "prepper" fora på engelsk har metoder til enkle og effektive fremgangsmetoder. Jeg kunne forestille mig at det er lige præcis sådan et spørgsmål, som kan have været oppe og vende mange gange.

Mvh Kristian;
Selverklæret professionel gør-det-selv mand, beskæftiget med Taylorfinance
alt afhænger af ambitions nivau.
skal det bare bruges til eksperiment og et varmt bad i haven, så vil en isoleret plasbeholder fint kunne bruges.
bemærk dog at solfangere producere varmt vand med temperature op til 160 grader og højt tryk....dvs alle materialler skal kunne tåle dette og der skal tryk ventil som åbner ved for højt tryk.
samtidig gør man typisk det at forbrugsvandet ikke kommer op i solfangeren (for at undgå kalk) - solkredsen er et lukket kredsløb.

hvis du tænker det som et realt alterntivt til fyr fra slut april til slut sept, så skal der et lidt mere gennemtænkt anlæg til. løsninger midt i mellem findes også.

jeg har selv et anlæg med en 300 l "kappe beholder" som er den bedste type løsning til solvarme, en beholder med spiral kan også bruges.
den holder fint varmt vand til køkken/bad til 3-4 dage med 4 personer om sommeren. i forår/efterår skal man spare lidt på de lange bade, men det skyldes hos mig at jeg også bruger anlægget til opvarmning af huset i den periode.

du vil kunne få hjælp hos vvsf som jeg fik et kursus hos den gang jeg lavede mit anlæg. de hjælper formodentligt gerne med dimmensionering og valg af dimser
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis