Input til afskærmning mod naboer

Jeg er på jagt efter input til at lukke haven af, I et hus jeg er flyttet ind i for nyligt. 

Planen er at vælte en mur i gården, som spærrer for udsynet til haven, men også en grim carport og et brændeskur mv., som især er synligt om vinteren.

Derudover er der en plankeværk, så vi ønsker at plante noget op ad, som gerne må blive lidt højere end plankeværket.

Tanken er at de gerne må være ting (evt. stedsegrønne), som ikke bare bliver gennemsigtige om vinteren.

På billedet:
1) Muren der skal væltes. Til højre for den et plankeværk, som gerne må blive skærmet af med planter der er højere.

2)
Til højre for muren

3)
For enden af muren

4, 5, 6)
På den anden side af muren mod plankeværket

Her står nogle buske, som er pæne om sommeren, men bag dem kunne jeg godt tænke mig nogle træer, som kan blive 3-4 meter høje og afskærme.

Alt må gerne kunne købes i en rimelig højde.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer jo lidt an på hvad du er til... feks kunne effeu være en oplagt klatreplante, som hurtigt dækker et hegn eller Kaprifolie (fås både som stedsegrøn og løvfældende) der får blomster som dufter helt fantastisk

I vores sidste hus plantede jeg birketræer ud mod vejen og klippede dem, så jeg havde en "hæk" i ansigtshøjde. Så når folk gik forbi ude på vejen kunne de ikke se ind, men der kom masser af lys ind (sydvendt) i bunden af træerne.

Du kan også benytte dig af triket med at palnte forskudt, så der er skjult "indblik" fra visse vinkler, mens det fra andre er åbent. Det er jeg i gang med her. De små træer, vil med tiden blive til "klumper" der skærmer for indblik, men giver dybde til haven... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er fint med stedsegrønne planter, men du bør vælge nogen som kan beskæres - ellers så står du en dag med nogen som er så store at de skal fældes.

Du kansagtens få "afskærmning" med planter selvom de ikke er stedsegrønne - bare det at der står diverse buske som skifter udseende hele året igennem gør det hele pænere.

Pink Henriks forslag med "forskudt beplantning" er en god og spændende måde at gøre det på.
Men vælg nogen planter (diverse buske - hassel og andre), som godt kan tåle at blive trimmet / beskåret en gang imellem. Jeg har selv plantet en hel del taks, men det går ikke så stærkt.
Så kan du plante lidt rigeligt, og så fremover gå og lege med at beskære dem lidt forskelligt, og så få en have med forskellige "synsvinkler".
MVH A
Det er mit "input"

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis