Skal jeg fuldspartle fermacell vægge + loft?

Hej kloge LDS folk

Jeg har allerede skrevet nogle gange herinde ang. råd vedr. mit lille LDS projekt som går ud på at lave ca. 22 m2 garage om til kontor. Arbejdet skrider langsomt frem, men det går den rigtige vej.

Jeg har nu fået sat Fermacell fibergips op på vægge og loft. Det er 1 lag af 12½ mm. Pladerne er retkantede samlet med fermacell lim til dette. Generelt er samlingerne meget pæne, men steder hvor der i en T samling lige er en lille mm i forskel, så alle samlinger har også lige fået et første lag spartel sammen med skruehuller.

Har slebet en smule, men resten sliber jeg i morgen - det jeg har slebet synes jeg er blevet rigtig fint - samlingerne kan ikke mærkes ud over man selvfølgelig kan mærke forskellen mellem uspartlet og spartlet gips.

Planen er at der skal filt på vægge og loft, men har læst at dette intet skjuler - snarer tvært imod. Jeg er derfor kommet lidt i tvivl om jeg bør fuldspartle det hele med finspartel inden jeg grunder og derefter sætter filt op, eller om det bør være fint med spartlede samlinger og skruehuller, og så sætte filten op som det er og give et par lag maling efterfølgende?

Jeg har aldrig prøvet det før, men vil ikke lave noget nu jeg kommer til at ærge mig over hver gang jeg ser det - så hellere bruge noget ekstra tid og lidt ekstra penge nu jeg er i gang. Nogen der har erfaringer med dette de vil dele?

Og så lige et før / efter billede fra da jeg startede og var i gang med at fjerne det gamle troldtekt loft som betontaget var støbt på, og hvordan samme ende af rummet ser ud i dag.

Uh, jeg glæder mig til at tænde for gulvvarmen derude inden alt for længe

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejknirkegaard,

Mange steder fuldspartler man farmacell...

Men....laver du dit spartel/slibearbejde ordentligt kan du efter min mening godt spare arbejdsgangen. Mærk efter med løs strittende hånd om der er ujævnheder og mærk områderne op med blyant og et 'plus' for mere spartel samt 'minus' for mere slibning.

Husk forankringsgrunder inden filten. Pladerne er jo plane, og det er kun deciderede ujævnheder/lunker der ses på færdig filt.

Og...hvis uheldet er ude, så kan man altså godt slippe afsted med at spartle uden på filt og slibe forsigtigt inden der males... det ses ikke medmindre man ved det

Henrik

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Mange tak for svaret.

Var lige forbi en maler som også har malerforretning, for at hente grunder, lim og filt, og spurgte også her hvad de ville anbefale. Han sagde at de altid selv fuldspartler fibergips når der skal filt på.

Så jeg er så småt gået i gang med at give væggene et meget tyndt lag spartel hele vejen rundt som jeg så sliber inden jeg kører videre med grunder og herefter opsætning af filten

Og endnu engang mange tak for svaret
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er også det svar han bør give Hva pokker, det er jo også hurtigt gjort.... Selvtak for tilbagemeldingen (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Ja det bør han selvfølgelig

Men ja - er ved at have været over det hele - mangler lige det halve af loftet, men det skulle gerne klares i morgen. Så når man er langsom som jeg, så tager det lidt tid, men det kostede 200,- for en ekstra spand spartel, og hvis det giver et bedre resultat, så er det super. Så skal vi snart til det mere spændende - opsætning af filt... igen noget nyt, så det bliver spændende at se hvordan det kommer til at gå

Godt du valgte det der giver den rigtige mavefornemmelse! Hvis man som jeg hader malerarbejde, så er det som juleaften når man skal sætte filt på...der er en lækker kronenpåværket- finishfølelse omkring det (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Iøvrigt tror jeg ikke du er langsom, du er bare lige så hamrende urealistisk som alle os andre !

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også