Kan man lægge selvnivellerende beton på klinker?

Hej med jer

Jeg vil gerne lave en mindre og billig renovering af badeværelset og vil meget gerne høre, om I mener, det er muligt at lægge flydende/selvnivellerende beton/betonspartel oven på et gulv, hvor der allerede er klinker. De skal selvfølgelig slibes og primes først, men er det muligt derfra og hvad skal jeg være opmærksom på?

Jeg har ikke tænkt, at der nogen ovenpå, men vil gerne polere det selvfølgelig, så det fremstår blankt og fint. 

Hvad gør man i øvrigt for at farven ikke bare er helt grå, men har lidt variation i nuancerne - blander man lidt sort farve i?

Jeg håber I kan hjælpe!

Vh Lars


Lars
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS
Jeg ved ikke noget om holdbarhed m.m. Men jeg ved at du ikke kan give det farvespil ved at blande f.eks. sort farve i. Det bliver bare blandet op til en lidt mørkere farve. Den eneste måde jeg kan forestille mig at du kan lave det på, er ved at have blandet 2 spande med hver sin farve. De hældes så på samtidig, ved siden af hinanden i dit mønster, og i næsten den rigtige tykkelse. Der skal være så lidt at flytte rundt på som mulig. Men noget af udfordringen er at selvnivelerende spartel hærder op ret hurtigt, så der er ikke oceaner af tid til at blande 2 spande og få dem til at flyde ud. Det forsinkesdog noget af det "ikke sugende underlag" som priming og fliser udgør.
God held med projekt, og jeg er nysgerrig efter at se/høre om resultatet. Mon ikke du skal søge på en artikel her på siden om beton bordplader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for dit svar - når du siger holdbarhed, er det så fordi du frygter at det sprækker? Og skyldes det blandingsforhold eller tykkelsen af laget (og har du nogen fornemmelse af hvor tykt et lag man skal arbejde med?)?
Vh Lars

Lars
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan få noget flydemørtel der hedder designgulv fra webber, det chancher i farven og fås i forskellige farver.
I dit tilfælde skal du først lægge et lag der fylder fugerne op ellers vil disse kunne anes gennem det færdig resultat og det behøver ikke være designudgaven.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Du skal bruge en spartel masse der kan ligge uden top belægning. Der er forskellige prisklasser og typer men Ardex har nogen forskellige typer. K80 er der en der hedder.
Du har 2 udfordringer, 1. at lave det pænt omkring afløb 2. At polere det blankt. Nu er det nok ikke så stort et område så du kommer jo nok igennem det, men der er en del arbejde i at polere det op og spartle bitte små lufthuller ud og slibe efter. Det skal også have en afsluttende usynlig coat så det ikke suger vand. Farven skal først i når massen er klar til udlægning og røres i enten med en rørepind eller andet afhængig af hvad resultat du ønsker.

km
Jeg ved simpelthen ikke noget om holdbarhed, på flydespartel. Og godt at der er kommet 2 kloge mennesker på banen.
Men der er en meget gammel teknik der hedder terasse gulv. Det er cement baseret og så med nogle flotte sten 4-8 mm sten blandet i. Det skal så slibes blank. Det kræver godt nok ca. 15-20 mm tykkelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

dobb. post


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak - jeg har læst produktanvisningen nu, og selv om de siger det kræver fagprofessionelle, så overvejer jeg at prøve det af. Kan man evt bruge fliseklæb til at fylde fugerne op og udjævne gulvet lidt med? Eller skal man hellere bruge noget andet?

Lars
som jeg har forstået det så vil du hælde flydespartelmasse ud over gulvet og vil gerne have farvespil i det, og gerne have det til at stå fint og blankt. og ikke andet belægning end det !! er det korrekt i så fald vil jeg da mene at epoxy gulv ligger lige til højrebenet det kan fåes i alle de farvespil og komb. som man ønsker
Hej. lytter lige med da jeg også gerne vil ha et malet gulv.
Tænker dog lidt om det er nødvendigt at slibe så meget på det selvnivilerende hvis man maler med epoxy ovenpå? Og kunne også godt tænke mig at vide hvor holdbar/slidstærk epoxy er?
Hej

Sider og læser tråden igennem og kommer til at tænke på, at hvis han bruger flyde spartel vil det så ikke løbe den vej som gulvet hælder?? (Imod afløb)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også