Radonsug / Bæreevne Flamingo Gulv

Hej til alle flittige husejere. 

Har lige et spørgsmål omkring gulvopbygning. 

I forbindelse med renovering af vores gulve har jeg tænkt mig en opbygning uden beton. Det har den fordel at gulvvarmen vil reagere hurtigere når der skal skrues op/ned f.eks ved solindfald osv. 

Desuden fårjeg isoleringsmaterialet ca. 10cm højere op hvilket bevirker at den kuldebro der jo nok er i bunden af hulmuren når vi snakker om et gammelt hus ikke vil påvirke gulvet så meget som hvis der kun var en tynd kantisolering og derefter beton. 

Desuden skal jeg heller ikke grave nær så langt ned, ikke fordi jeg ikke gider men i et hus der står på kampesten uden en reel sokkel skal man jo passe lidt på ikke at grave for langt ned. 

Jeg vil opbygge det hele i flamingo med styrke 250kg da der som sagt ikke kommer en betonflade til at fordele trykket ud over et stort areal. 

Havde tænkt mig denne opbygning: 

  1. Sandafretningslag
  2. 20mm flamingo styrke 250kg
  3. 30mm flamingo styrke 250kg disse skæres til strimler á 20*120 cm og udlægges med 30-40mm luft både i ender og langsider. Det er dette lag der bliver radonsuglaget. Disse fastgøres med lim eller tape så de ikke "skrider" under montagen eller i løbet af årene.
  4. 200 mm gulvflamingo styrke 250 (Evt. lim ned mod strimlerne igen) 
  5. Isola 400 radonspærre
  6. 70mm gulvflamingo styrke 250kg med spor til gulvvarme
  7. Alufordelingsplader og gulvvarmeslanger
  8. Gulvpap 500 gram
  9. 22mm gulvspånplader på tværs af hus - fuldlimet - flydende
  10. Gulvpap 500 gram
  11. 20*137mm Fyrretræsgulv udlagt på langs af hus og skruet fast i spånpladen pr. 30cm. 

Årsagen til at jeg selv vil udvikle radonsuglaget er at de ikke kan fåes i den rette trykstyrke.på 250kg

 I forhold til ovennævnte har jeg 2 spørgsmål: 

  1. Vil bæreevnen blve forringet så meget at det har en betydning når jeg laver et lag hvor der er luft imellem samlingerne? (Dette lag vil nok ligge på ca. 15-20% luft og 80-85% plade hvorimod de færdige plader nok ligger på omkring 30% luft og 70% plade så vidt som jeg lige kan regne ud) Så min løsning burde vel næsten være bedre?
  2. Hvilken lim kan jeg bruge til at lime flamingopladerne sammen uden de tager skade af limen. Det skal jo være en der ikke "angriber" flamingoen. Tænker selv lidt på en alm. byggefuge som den til vinduer og døre eller noget dobbeltklæbende tape. Førstnævnte er nok den hurtigste løsning. 

Hvis nogen af jer har andre bemærkninger eller kommentarer til ovennævnte opbygning vil jeg meget gerne høre jeres mening. 

Mvh Jack. 

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror dit lag i bunden vil knække og strimlerne blive mast ned i sandet, dvs dit gulv vil synke på sigt og dit sug uvirksomt - hvis du havde en hård flade i bunden til at bære og udlægge isoleringen på tror jeg du har en chance, ellers ikke.

Jeg ville lave en radonspærre i bunden, udstøbe en betonplade så man har et stabilt (og helt lige) underlag og herefter udlægge isoleringen + varmeplader ovenpå dette, dvs lave det tæt i bunden og droppe suget.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svaret.
Tror du virkelig det vil synke. De færdige radonplader man kan få er jo også 50mm hvori der er rillet kanaler på 30*30mm for hver ca. 10 cm.
Skulle de så ikke også synke?
Det giver vel lidt det samme?
Bortset fra at jeg limer dem sammen af 2 plader.
Den 20mm jeg vil lægge nederst er jo for at sandet ikke kommer op mellem "klodserne i 30mm" (Og når jeg siger klodser dækker de jo omkring 85% af den samlede gulvflade.) Men jeg kan godt se at hvis sandet kommer op imellem så har jeg et problem. Men tror du ikke den plade i 20mm kan holde for det?

Mht. dit forslag med beton så langt nede i konstruktionen. Kræver beton i gulvkonstruktion ikke altid at der er mindst 150mm kapillarbrydende lag under? Så kan jeg jo bliver ved med at grave Pyha :-)
Hvad nu hvis de strimler jeg skærer i 30 mm pladen at jeg skærer dem 45 grader i både ender og sider ?? Så vil de jo få fuld berøring ned mod den på 20 mm. Selvfølgelig også med lidt mindre kanaler til radonsug til følge men undertryk er vel undertryk hvis man får brug for at "suge" det ud senere.
Mvh Jack.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis