Placering af spot

Hej

Skal til og lave spot i køkken og gang for mine forældre. 

Men synes altid det er lidt svært at vurdere hvor mange der skal til for det giver et godt lys. Er der en god program man kan hente, eller er der en tommelfingre regl  

I køkkenet ville jeg nok tage en LED pære som minimum har en RA på 90, men i gangen er det vel fint med en 80? (den er lidt billigere)

Håber nogle vil hjælpe 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har over køkkenbordpladen 3 spots,med 150 cm.afstand,det er nok,da man som regel kan vippe dem,så lyset kommer derhen,hvor man skal bruge det.( RA 90).

bh
jeg har spots overkøkkenbordet med 80cm afstand. 5W sunflux halo GU10. Jeg ville ikke gå over 100cm c/c med mindre det er et must for at få symetrien til at gå op, i forhold til spær. Og det er som regel det der er afgørende for hvor mange spots der kommer op. Det kommer hurtigt til at se mærkeligt ud hvis ikke der er samme afstand mellem spots, når de sidder på en lang række.
Så kan man jo altid vælge en spot med en mindre effekt, eller sætte en skydelysdæmper op, så den altid står på det niveau man synes om. Men min erfaring er det skader ikke at have meget lys på køkken bordet, hvor man står og arbejder.
Og helst RA 95%+ Også i resten af huset. Der skal ikke være "synlig" forskel fra rum til rum i lyset. Og de 10-20Kr forskel der er på en spot, kan man godt ofte synes jeg. Men det er selvfølgelig en personlig sag.
Lamperne over køkkenbordet er på 6 watt.

bh
Jeg har sat mine op med 90cm C-C og 40cm fra væggen på min 4meter lange køkkenbordplade - og det dobbelte i "gåarealet" - har 60g spredning på mine pære..

 

Okay, Martin tror du det var nødvendig og ha spot mellem dine to køkjenborde på hver side, og kan forstå at jeg minimum skal have en 5W👍😀

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/45851' class='af-profile-link'>andreasriis</a> på 08-11-2016 22:43
Okay, Martin tror du det var nødvendig og ha spot mellem dine to køkjenborde på hver side, og kan forstå at jeg minimum skal have en 5W👍😀

Ja synes det er nødvendigt - det er så 2 grupper, så kan nøjes med og tænde de 5 i højre side, eller 5 i venstre side.

Mine er på 300lumen pr pære.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis