Lampeudtag eller komfurudtag

Hej

Har haft en el radiator siddende, som jeg gerne vil have flyttet. Tilgangen ender i en 1modul fuga indmuringsdåse hvor kablerne så gik direkte ind i en samledåse med en række kronmuffer på radiatoren.

For at flytte radiatoren lidt overvejede jeg blot at afslutte tilgangen i indmuringsdåsen med et lampeudtag 50x50mm og så bruge et kabel derfra til radiatoren. Men kom så til at tænke på om det vil være bedre at bruge et komfurudtag i stedet? Hvad vil I forslå?
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lampeudtaget er det, det der stikker mindst ud fra væggen, så det var en oplagt mulighed.

fase
Hvis det er bagfra og ud på lampeudtag er der ingen problemer. Og tilledning til el radiator er jo naturligvis
afhængig af hvor mange Watt den er på. Men en 230V 1000w radiator kan sagtens køre på 0,75 mm2

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ahh okay. Det har tilledningen fra udtag til radiator jeg havde i tankerne og var usikker på om kunne monteres fra lampeudtag.... Radiatoren er på 1500w (230V)
Det er så 6,5 A Det er ikke noget problem med en 4 x 0,75 tilledning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ok. Fantastisk - tak for hjælpen!
Kan jeg bruge alm pkaj ledning?
Ja, almindelig 3 leder er udmærket.

fase
Når du starter med at skrive 4x1,5, så regnede jeg med at der var en natsænkningsledning med. Men er der ikke det er 3 leder naturligvis ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jo jo det er netop for at der er natsænkning på - den er god nok altså også på selve radiatoren. altså en fast fase, 0 og på og så natsænkning. Beklager hvis det ikke var beskrevet godt nok....

Var blot i tvivl om der skal anvendes en særlig type kabel fra udtag til radiator. Men denne 4G1,0mm2 skulle klare jobbet, formoder jeg så? https://www.greenline.dk/k/elartikler/kabel-ledning/plastkabel/p/store-pkaj-plastkabler
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis