Lægning af svømmende gulv - minimumslængde?

Jeg er ved at lægge et lamelgulv gulv fra Timberman. Rummet har en bredde på 4290mm. HVert bræt er 1820mm langt. Det betyder at jeg i 3 række vil ende ud med en lille stump på ca 140mm op mod væggen.

Jeg ved man ikke må have et så lille stykke i den første række, da det kan ligge og give sig, men er der nogle problemer i jeg har et så lille stykke længere inde på gulvet?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sav et stykke af det bræt du begynder med, så du får et større stykke til sidst. Du kan ikke undgå at få lidt tilovers, når du lægger gulv. Hvordan vil du i øvrigt få puttet et stykke på 140 mm. ind midt i rækken, når der mangler fer eller not?

fase
Jeg starter med 2 gange hele stykker i den første række + et stykke på 650mm (=4290mm).
Resten fra det afskåret starter jeg med i 2 række (1170mm) + helt stykke + stump på 1300mm (=4290mm). I 3 række starter jeg så igen med det afskåret stykke fra forrige række (520mm) + helt stykke + helt stykke + 130mm. (=4290mm)

Og det er så 3 række jeg er stoppet ved og kom i tvilv om den sidste stump på de 130mm. Denne stump får jeg ved at skære i et nyt bræt, hvor jeg så vil benytte det overskydende (1690mm) til at starte i 4 række, såfremt jeg altså "må" slutte med de 130mm i 3 række.
Den måde du beskriver er også den måde, man gør det på. Men sommetider kan man blive nødt til at skære noget af det første bræt i en række for ikke at komme i samme situation som dig, hvor du ender med sådan en stump. Jeg ville skære 20- 30 cm. af de bræt du begynder med, så du får en større stump til slut. Og så smider du de 14 cm. ud. Du kan ikke undgå at der bliver lidt spild, når du lægger gulv.

fase
Hvis jeg skærer 20-30cm af det første bræt i 3 række, bliver det kun 22-32cm langt, da det jo er stumpen fra det sidste bræt i 3 række ;-)
Så tager du et nyt bræt og prøver, hvordan det så går op. Uanset hvordan du vender og drejer det, slipper du ikke for spild.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis