Kan det svare sig at sænke temperaturen om natten?

Hej!
Jeg har nogle elekroniske termostater fra Danfoss - Danfoss eco living.

De har nogle indbyggede spareprogrammer - så som natsænkning.

21grader om dagen og 17 grader om natten - står den til fra producenten. Dette kan indstilles og ændres.

Så er det jeg vil høre, er det en god idé at sænke temperaturen om natten(set fra et økonimosk synspunkt) - hvis ja hvor meget må varmeforskellen på dag og nat være?

Jeg bor i stuen i en lejlighed. Ejendommen har energimærke C og får varmen fra fjernvarme.

 

mvh Kristian Gyde

 

 

Hej! Jeg har nogle elekroniske termostater fra... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke det kan svare sig - men det er baseret på erfaring 25 år tilbage, hvor jeg prøvede.. lidt koldt om morgenen - ok varmt om aftenen - men så gik vi og stillede en måned af gangen.. jeg tror faktisk det år vi prøvede at "justere" var dyrere?? - uden at kunne huske, om det var ekstremt skidt vejr.. :-(
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du kunne leve med 20 grader i stedet for 21 vil du spare mere end natsænkning nogensinde ville kunne give dig ;-)

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Og så er der også den faktor der siger at murværk , tapet , møbler osv har det bedst med en nogenlunde fast temperatur......

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
uhh - så dropper vi vist det der med at skrue op og ned

Tro ikke dem som siger; liver kommer
Livet kommer ikke, livet er! Så hold om og hold af det :)
Skrevet af ViFixerDet på 08-11-2016 07:50
Hvis du kunne leve med 20 grader i stedet for 21 vil du spare mere end natsænkning nogensinde ville kunne give dig ;-)

Koster det da så meget mere, at ha' 21grader fremfor 20grader?

Mener jeg har læst at det koster ca. 5% mere pr. grad?

Men hvad er den mest normale temperatur at ha'? 19? 20? 21? 22?

 

 

Annonce
Jeg ved ikke hvad der er normalt, men her i huset vil jeg havde det sådan at jeg kan gå med oprullet skjorteærmer - så her er rum temperaturen sjældent under 25 gr. Til gengæld lukker vi helt ned for varmen om natten og skruer først (fyret tænder selv) op om morgenen kl 5 - efter en time er der varmt i huset.
Skrevet af KristianGyde på 09-11-2016 18:03

Koster det da så meget mere, at ha' 21grader fremfor 20grader?

Mener jeg har læst at det koster ca. 5% mere pr. grad?

Men hvad er den mest normale temperatur at ha'? 19? 20? 21? 22?

 

 

20 til 23 grader er vist inden for normalen. Men hvordan temperaturen føles, afhænger bla. af luftfugtighed, træk, gulvets temperatur samt hvor kuldeskær folk er.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har ikke eco modellen, men det hvor der er en boks der styre det.
og her får jeg 3000kr tilbage om året i varme, i den andels foreningen som jeg bor i.
så på 2 år har det sparet sig hjem, jeg har desværre ikke målinger før jeg flyttede ind, da jeg satte det op da jeg flyttede ind.
men jeg syntes det er rart det selv skruer op og ned, osv,
samt man kan se hvor varmt der er ved de forskellige måler, og jeg kan tilgå det fra nettet af, hvis jeg finde ud af at jeg ikke lige kommer hjem en weekend.
så skruer jeg bare ned for varmen.

Ny viden er spændene.

Jeg fandt det her tilfældigt.


Jeg har et velisoleret 50'er hus hvor der er 22 grader på alle 3 etager... ialt 230 kvm.

Det koster pt. 17.000 om året i gas i de her milde vintre vi har haft de sidste 3 år.

har ikke andre varmekilder.

Det meste af 1 sal er lukket ned midt på aften til om morgenen, da værelser er der.

Jeg har ret høje ejendomsskatter, så den evt. lille besparelse tror jeg ikke jeg ville rende efter.

Ville være ret lille i de samlede udgifter.

Men for nogen ville en tusse om året måske betyde noget.


Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis