Kan det svare sig at sænke temperaturen om natten?

Hej!
Jeg har nogle elekroniske termostater fra Danfoss - Danfoss eco living.

De har nogle indbyggede spareprogrammer - så som natsænkning.

21grader om dagen og 17 grader om natten - står den til fra producenten. Dette kan indstilles og ændres.

Så er det jeg vil høre, er det en god idé at sænke temperaturen om natten(set fra et økonimosk synspunkt) - hvis ja hvor meget må varmeforskellen på dag og nat være?

Jeg bor i stuen i en lejlighed. Ejendommen har energimærke C og får varmen fra fjernvarme.

 

mvh Kristian Gyde

 

 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej , gevinsten er lille , og når man sænker temperaturen så stiger den relative luftfugtighed med mulighed for skimmel.................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
jeg prøvede det i mit værksted da jeg har elvarme derude, jeg vil sige besparelsen var 0, for når temperaturen går ned bliver "massen" af rummet det køligere og derved mere der skal varmes op igen når man hæver temperaturen igen, så for mit vedkommende er det endt med at jeg har varmen fast tændt når det bliver køligt.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af Neubert på 07-11-2016 10:57
jeg prøvede det i mit værksted da jeg har elvarme derude, jeg vil sige besparelsen var 0, for når temperaturen går ned bliver "massen" af rummet det køligere og derved mere der skal varmes op igen når man hæver temperaturen igen, så for mit vedkommende er det endt med at jeg har varmen fast tændt når det bliver køligt.

 

Okay
Så kan jeg godt se, at der ikke er megen idé i at gøre det
Det er bare sjovt, at Danfoss påstår en besparing på op til 30%

 

Skrevet af KristianGyde på 07-11-2016 11:02

Okay
Så kan jeg godt se, at der ikke er megen idé i at gøre det
Det er bare sjovt, at Danfoss påstår en besparing på op til 30%

 

Det Danfoss skriver er helt sikkert rigtigt, forudsat hytten næsten ikke er isoleret og det stormer ind af vinduerne. Men ikke i et hus efter 2010.     

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Besparelsen er naturligvis afhængig af hvor lang du du kan accepterer den lavere temperatur. Det er jo sådan at med lavere temperatur forsvinder der også mindre ud til fuglene. Men er det kun 6 -7 timer om er det minmal og modarbejdes så i den anden ende af ekstra energi til opvarmning.
Så hvis mønsteret er at du lukker ned kl. 22,00 og går i seng lidt senere, undgår at varme op den 1/2 time du er der om morgenen, og så først varmer op igen kl. 16,00 når du kommer hjem, så vil jeg tro der er lidt at spare.
Er du udrejst en uge eller mere kan der også hentes lidt. Men det kunne være sjovt om du kunne aflæse og dermed dokumentere din besparelse. Så skal du samtidig gå ind på metereologisk DMI for at se hvad der har været af graddage. Altså hvor koldt har det været i x antal dage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Natsænkning af temperaturen sparer på varmen. Varmetabet er afhængig af temperaturforskellen og isolationsgraden, samt tiden hvor der skrues ned for varmen, så det kan være svært at gøre op, med mindre der noteres varmeforbrug og graddage. Læg mærke til at Danfoss skriver op til 30%, det betyder vel alt mellem 0% og 30%.

fase
Det kan godt betale sig at natsænke, men ikke mere end 5 grader. Det kan dog ikke betale sig ved tung gulvvarme.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er vidst lidt blandede oplevelser med disse termostater.
De kan åbenbart også bruge mere end med de gamle.
https://www.facebook.com/danfoss/posts/10151341099917211

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

I indlægget på facebook nævnes, at antal m3 er steget. Afregning i m3 er ikke en afregning, der kan bruges som beregning af forbrugt energi f.eks. målt som GJoule eller MWh men alene som en måling af, hvor meget vand, der er løbet igennem anlægget. En måling baseret på antal m3 er en gammel måde at måle forbrug på, og må sammenlignes med at afregne elforbrug som Ah, som blev brugt i fordums tider.

fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis