Forindstilling af radiatorventiler.

Hej!
Jeg har fundet en guide fra Danfoss, hvori der står hvordan man skal indstille ens radiatorventil.

Link: http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/Forindstillingskort.pdf

Jeg fandt fremtil at min inde i stuen skulle stå på 4-4,5

- Min stue har et areal på 23m2

Så er det at jeg vil høre, kan man indstille ventilen for lavt, hvis ja hvilken konsekvenser kan det ha'?
Pt. har jeg sat ventilen til 3
 

Mål på radiator i stuen: (HxBxL) 55cmX15cmx163cm

Min termostat er en Danfoss Eco living Home.

 

mvh Kristian Gyde

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har Danfoss Eco Living Home stiller du ventilen på den temperatur, du ønsker, og så ordner ventilen resten. Du skriver, at du har stillet ventilen på 3, hvilket svarer til ca 20°C, men er du sikker på at der er en Living Home termostat. Har du ikke et billede af ventilen.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 06-11-2016 10:40
Hvis du har Danfoss Eco Living Home stiller du ventilen på den temperatur, du ønsker, og så ordner ventilen resten. Du skriver, at du har stillet ventilen på 3, hvilket svarer til ca 20°C, men er du sikker på at der er en Living Home termostat. Har du ikke et billede af ventilen.

Jeg skriver om ventilen og ikke termostaten
Jeg vedhæfter to billeder

 

 

 

Forudindstilling bruges, så vidt jeg tolker Danfoss diagrammer, ikke i forbindelse med termostatventiler, idet foudinstillingen er beregnet til max indstilling på ventilhoveder, som ikke er termostatiske. Max indstillingen bruges til at begrænse gennemstrømningen i ventilen og dermed radiatoren. Jeg har set på diagrammerne i den vedhæftede fil og ville sætte gennemstræmningen til 7 eller N, og lade termostaten om at regulere temperaturen og dermed gennemstrømningen i radiatoren. Ved for lav indstilling begrænses gennemstrømningen og dermed radiatorens kapacitet.


fase

Forudindstillingen bestemmer max. flowet gennem ventilen og har ikke noget med termostaten at gøre. Jo mindre værdi der vælges jo mindre varme-kapacitet får den givne radiator og jo mere flow får de øvrige radiatorer. Svarer til indreguleringen af en gulvvarmemanifold.

Udfra tidsstemplet kom Fabrin få sekunder før mig med et rigtigt svar :-)


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
Tak for de gode svar
Jeg troede bare det var en god idé at indstille værdien på ventilen, sådan at man fik det mest økonomiske flow i systemet
Sådan at retur vandet ikke er varmt, men køligt

Men i vil mene, at det vil være bedre at stille værdien på ventilen til 7/N fremfor 3, og lade min Danfoss termostat regulere det selv?
Ja, du stiller ventilen på 7 eller N og lader termostaten om reguleringen. Hvis du har mulighed for det kan du regulere fremløbstemperaturen til f.eks. 50°C, og hvis den temperatur er for lav, hæver du den med f.eks. 5°C ad gangen. til du har en behagelig temperatur, og din returtemperatur er passende. Hvis du ikke har mulighed for regulering af fremløbet, bliver du nødt til at acceptere en højere returtemperatur.

fase

Hvis du har mange radiatorer vil det kræve mere af din pumpe at holde flowet oppe overalt hvis det bliver rigtigt koldt. Jeg ville følge anbefalingerne fra Danfoss og så regulere derfra hvis jeg alligevel mangler varme nogle steder eller vil begrænse andre steder f.eks. på værelser.

Der skete det igen :-)


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24559' class='af-profile-link'>S. Fabrin</a> på 06-11-2016 14:59
Ja, du stiller ventilen på 7 eller N og lader termostaten om reguleringen. Hvis du har mulighed for det kan du regulere fremløbstemperaturen til f.eks. 50°C, og hvis den temperatur er for lav, hæver du den med f.eks. 5°C ad gangen. til du har en behagelig temperatur, og din returtemperatur er passende. Hvis du ikke har mulighed for regulering af fremløbet, bliver du nødt til at acceptere en højere returtemperatur.

Det tror jeg ikke, at jeg har mulighed for!
Jeg bor i en lejlighed med fjernvarme, og har ikke adgang til varmestyringen

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44593' class='af-profile-link'>ViFixerDet</a> på 06-11-2016 15:00
<p>Hvis du har mange radiatorer vil det kræve mere af din pumpe at holde flowet oppe overalt hvis det bliver rigtigt koldt. Jeg ville følge anbefalingerne fra Danfoss og så regulere derfra hvis jeg alligevel mangler varme nogle steder eller vil begrænse andre steder f.eks. på værelser.</p>

<p>Der skete det igen :-)</p>


Jeg har tre radiatorer i min lejlighed
To af dem kan man indstille ventilen, og sidste kan man ikke.

Men det vil jeg prøve
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis