Forindstilling af radiatorventiler.

Hej!
Jeg har fundet en guide fra Danfoss, hvori der står hvordan man skal indstille ens radiatorventil.

Link: http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/Forindstillingskort.pdf

Jeg fandt fremtil at min inde i stuen skulle stå på 4-4,5

- Min stue har et areal på 23m2

Så er det at jeg vil høre, kan man indstille ventilen for lavt, hvis ja hvilken konsekvenser kan det ha'?
Pt. har jeg sat ventilen til 3
 

Mål på radiator i stuen: (HxBxL) 55cmX15cmx163cm

Min termostat er en Danfoss Eco living Home.

 

mvh Kristian Gyde

 

Hej! Jeg har fundet en guide fra Danfoss, hvori... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44593' class='af-profile-link'>ViFixerDet</a> på 06-11-2016 15:00
<p>Hvis du har mange radiatorer vil det kræve mere af din pumpe at holde flowet oppe overalt hvis det bliver rigtigt koldt. Jeg ville følge anbefalingerne fra Danfoss og så regulere derfra hvis jeg alligevel mangler varme nogle steder eller vil begrænse andre steder f.eks. på værelser.</p>

<p>Der skete det igen :-)</p>


Jeg har tre radiatorer i min lejlighed
To af dem kan man indstille ventilen, og sidste kan man ikke.

Men det vil jeg prøve

Hvis du har fjernvarme, uden at du har mulighed for at regulere fremløbstemperaturen, behøver du ikke være nervøs for at flowet bliver for lavt nogen steder. I et normalt varmeanlæg vil du heller ikke få problemer med pumpekapacitet, selv om du ikke laver begrænsninger på radiatorerne.


fase
Hejsa.. Følg nu Danfoss.. meningen med flow "begrænser" er at sidder din ventil på fremløb, vil den åbne fuldt når du fx åbner et vindue og lufter ud.. Den har mere end en funktion..
Mvh Jan
Grunden til at man kan indstille "flowet" på ventilen, er vel sådan at man få mest ud af varmen fra vandet?
Sådan at det ikke bare suser igennem, og man bruger mere energi end nødvendigt?

Formålet med opslaget var, at jeg ville høre om hvis man indstillede flowet for lavt, om det så ville komme til at koste mere pga. flowet var for lavt/langsomt, sådan at termostaten skulle stå åben i længere tid

Flowbegrænseren har til opgave at begrænse det maksimale flow gennem radiatoren og vil ikke reagere på temperaturen, åbne vinduer eller lign. Hvis du stiller flowet for lavt, kan du komme ud for, at du ikke kan varme rummet op jævnfør tabellen, som beskriver indstilling af maks. flow ved forskellige rumstørrelser. Du kommer ikke ud for, at varmeregningen bliver større, hvis du sætter flowet for lavt, selv om termostaten står åben hele tiden. Den tabel, du henviser til, er ikke beregnet til brug ved termostat styrede ventiler, men alene til almindelige ventiler. Ved almindelige ventiler kan man derfor skrue helt op for varmen og lade begrænserindstillingen bestemme det maksimale flow og dermed temperaturen. Derfor er tabellen inddelt i forskellige rørstørrelser og rumstørrelser, samt om du har fjernvarme eller centralvarme.


fase
Annonce
Skrevet af KristianGyde på 06-11-2016 21:01
Grunden til at man kan indstille "flowet" på ventilen, er vel sådan at man få mest ud af varmen fra vandet?
Sådan at det ikke bare suser igennem, og man bruger mere energi end nødvendigt?

Formålet med opslaget var, at jeg ville høre om hvis man indstillede flowet for lavt, om det så ville komme til at koste mere pga. flowet var for lavt/langsomt, sådan at termostaten skulle stå åben i længere tid

Jo lavere flow du indstiller, jo bedre vil afkølingen på returvandet være. Når det er fjernvarme du har, bør du dog være opmærksom på, der normalt er en nedre grænse for hvor koldt værket vil kave vandet retur uden det koooster ekstra. Det læser du om i dit fjernvarmeværks afregningsregler.  

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af S. Fabrin på 06-11-2016 23:51

Flowbegrænseren har til opgave at begrænse det maksimale flow gennem radiatoren og vil ikke reagere på temperaturen, åbne vinduer eller lign. Hvis du stiller flowet for lavt, kan du komme ud for, at du ikke kan varme rummet op jævnfør tabellen, som beskriver indstilling af maks. flow ved forskellige rumstørrelser. Du kommer ikke ud for, at varmeregningen bliver større, hvis du sætter flowet for lavt, selv om termostaten står åben hele tiden. Den tabel, du henviser til, er ikke beregnet til brug ved termostat styrede ventiler, men alene til almindelige ventiler. Ved almindelige ventiler kan man derfor skrue helt op for varmen og lade begrænserindstillingen bestemme det maksimale flow og dermed temperaturen. Derfor er tabellen inddelt i forskellige rørstørrelser og rumstørrelser, samt om du har fjernvarme eller centralvarme.

 

Nu spørger jeg sikkert MEGET dumt, men er min ventil ikke en almindelig ventil?

 

Skrevet af Nitter på 07-11-2016 00:14

Jo lavere flow du indstiller, jo bedre vil afkølingen på returvandet være. Når det er fjernvarme du har, bør du dog være opmærksom på, der normalt er en nedre grænse for hvor koldt værket vil kave vandet retur uden det koooster ekstra. Det læser du om i dit fjernvarmeværks afregningsregler.  

 

 

 

 

Tak for info! det vil jeg lige undersøge!

 

Du spørger om din ventil ikke er en almindelig ventil, dertil må svaret være: Jo, det er en almindelig ventil, jeg skulle selvfølgelig have henvist til betjeningsenheden, som er den del man skruer på.
Der hvor jeg får min varme fra, har man et krav om en gennemsnitlig afkøling på 30 °C og gerne større. Og da der indskudt en varmeveksler, bestemmer jeg selv fremløbstemperaturen.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 07-11-2016 08:41
Du spørger om din ventil ikke er en almindelig ventil, dertil må svaret være: Jo, det er en almindelig ventil, jeg skulle selvfølgelig have henvist til betjeningsenheden, som er den del man skruer på.
Der hvor jeg får min varme fra, har man et krav om en gennemsnitlig afkøling på 30 °C og gerne større. Og da der indskudt en varmeveksler, bestemmer jeg selv fremløbstemperaturen.

Super!
tak for hjælpen!

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis