Fase.

Jeg skal have styret mit udendørslys med skumringsreæ og PIR. Jeg fandt så ud af igår, at der heldigvis er trukket en faseop på loftet. Men, hvordan sikre jeg mig, at den fase der er trukket op på loftet til en stikkontakt, er den samme fase som er brugt til udendørsbelysningen?

Mit eget bud er: sluk lyset på kontakten, og kortslut så mellem fase i stikkontakt og tændleding til lampe. Lyser de, er det samme fase. Slår relæet, er det ikke samme fase!

 


fkold
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne også måle om der er ca. 400 V mellem de to ledninger. Er der det, er det to forskellige faser, er der ingen spændingsforskel altså 0 V, er det samme fase.

fase
Du kunne også bruge din tændledning som fase, det ville da være nemmere.

fase
Så ville kontakten blive sat i serie med skumringsrelæ og PIR, så man kunne slukke for dem. Min plan er at kontakten skal i parallel, så den kan bruges til tænde lyset med.

 


fkold

Om det tilhører samme gruppe er nemt at konstatere. forsvinder det udv. lys og strøm i stikk. når du kun slukker denne sikringsgruppe, så hører de sammen. Men det er noget fusk at trække strøm til en del af lyset et helt andet sted fra. Det er ikke nemt at fejlfinde på senere. kabel til dit udv. lys kommer sikkert igennem et lampested i nærheden af den kontakt der tænder det nu, eller inde bag sikringsgrupper hvis det er nærheden af det. Det er da oplagt at gå op i den og få ledninger monteret så det virker efter hensigten.
Du behøver i øvrigt ikke bruge både skumringsrelæ og PIR føler. De fleste bevægelses følere har skumringsrelæ indbygget så de kun tænder når det er mørkt. Og det kan indstilles.

Så vidt jeg lige kan skimme ud fra din tegning får du lys hele natten med skumringsrelæ, og PIR vil tænde ved bevægelse om dagen (Hvis det er mørkt). Afbryder tænder også  det hele. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der vil ikke blive trukket strøm fra et helt andet sted. Alle ledninger i den eksisterende installation er samlet i een box oppe på loftet. Derfra vil jeg trække kabler til skumringsrelæ og PIR. Jeg var bare i tvivl om, hvorvidt fasen var trukket fra samme sted som fasen til kontakten eller ej.

Skumringsrelæet er et Theben LUNA 129. Programmerbar og med automatisk sommer-/vintertid.

Ideen er, at skumringsrelæet skal tænde lyset når det bliver mørkt. Så skal det slukke kl. 19:00 og tænde igen kl. 07:00 og slukke når det er lyst igen.

Hvis så der kommer uventede gæster mellem 19:00 og 07:00 vil lyset blive tændt af PIR'en

Hvis man venter gæster, eller bare vil have lyset tændt, kan man tænde det på kontakten. (Husk at slukke igen, så skumringsrelæ og PIR igen overtager styringen.)

fkold
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis