Gasfyr taber tryk

Hejsa

Her efter fyringssæsonen er startet er vores gasfyr begyndt at bruge vand.

Det har stået hele sommeren uden jeg har efter fyldt vand, I sommerhalvåret laver fyret varmtvand og (på timer) varme til gulvvarmen i badeværelserne.

Det har egenligt kørt efter samme mønster de sidste par år, når fyret skal arbejde meget, bruges der meget vand.

I de her dage med omkring 5 grader skal jeg efterfylde vand 1 gang om ugen ca. og det er små 1 - 1.5 liter jeg hælder på

Fyret er et Vaillant Thermocompact 114 fra 1996 og vi har et 10 kreds gulvvarme system.

For ca. 2 år siden skiftede jeg trykekspantionsbeholderen. (Tjekkede den lige i går fint med tryk på og der kommer ingen vand ud)

I foråret skiftede jeg automatudlufter og sikkerhedsventil.

Og i går skiftede jeg RAVK ventilen til gulvvarmen da der var lidt kalk på stiften.

Jeg kigget på alle rørene i varmeskabet, der er ikke umiddelbart nogen fugtige steder eller kalk aflejringer på rørene i varmeskabet.

Jeg er næsten nået dertil at det kun kan være varmeveksleren inde i fyret der er blevet utæt... Men så burde fyret vel heletiden bruge vand? Andre der har andre ideer?

Hilsen

Sean

Hejsa Her efter fyringssæsonen er startet er... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Samme symptomer har anlægget haft i ca 2 år. Så det hvis der er en utæt gulvvarmeslange så ville det os sive om sommeren. Må prøve at undersøge de forskellige ting hver for sig
Det er ikke vandets viskositet der ændrer sig, det er rørene der udvider sig i varmen. og dermed det mikroskopiske hul som de MÅSKE har.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan bruge "halveringsmetoden". Hvis du har 16 kredse lukker du halvdelen. Efter nogen tid kan du enten udelukke eller inddrage 8 kredse i den videre søgen. Nu lukker du halvdelen af de 8. Efter nogen tid kan du enten udelukke yderligere 4 kredse eller inddrage de 4 kredse hvor fejlen skal findes i den videre søgen. Nu lukker du halvdelen og kan nu finde de 2 du skal lede i. Et step mere og du har fundet fejlen. 16 kredse fejlfundet i fire step ;-)

Du har ikke direkte tryk fra pumpen på kredsene om sommeren - måske du ligefrem slukker den.
Materialer udvidder sig når de bliver varme - måske du har en samling der er skjult et eller andet sted, som skal efterspændes eller som elmand påpeger et lille hul. Det kunne i princippet godt være en skrue, der er skruet gennem en slange. Den kan godt være tæt når den er kold men en smule utæt når den bliver varm og får lidt mere tryk på.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Så dukkede samme problem op igen. Anlæget har kørt hele sommeren uden at jeg har fyldt vand på og nu efter vi har tændt for varmen en gang ugenligt igen.

Jeg har fundet ud af hvorfor det taber tryk, det er veksleren der var tæret. Den er skiftet og anlæget køre igen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis