Gasfyr taber tryk

Hejsa

Her efter fyringssæsonen er startet er vores gasfyr begyndt at bruge vand.

Det har stået hele sommeren uden jeg har efter fyldt vand, I sommerhalvåret laver fyret varmtvand og (på timer) varme til gulvvarmen i badeværelserne.

Det har egenligt kørt efter samme mønster de sidste par år, når fyret skal arbejde meget, bruges der meget vand.

I de her dage med omkring 5 grader skal jeg efterfylde vand 1 gang om ugen ca. og det er små 1 - 1.5 liter jeg hælder på

Fyret er et Vaillant Thermocompact 114 fra 1996 og vi har et 10 kreds gulvvarme system.

For ca. 2 år siden skiftede jeg trykekspantionsbeholderen. (Tjekkede den lige i går fint med tryk på og der kommer ingen vand ud)

I foråret skiftede jeg automatudlufter og sikkerhedsventil.

Og i går skiftede jeg RAVK ventilen til gulvvarmen da der var lidt kalk på stiften.

Jeg kigget på alle rørene i varmeskabet, der er ikke umiddelbart nogen fugtige steder eller kalk aflejringer på rørene i varmeskabet.

Jeg er næsten nået dertil at det kun kan være varmeveksleren inde i fyret der er blevet utæt... Men så burde fyret vel heletiden bruge vand? Andre der har andre ideer?

Hilsen

Sean

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Nu ved jeg ikke hvordan du måler hvor meget vand du lukker på, det synes jeg ikke er muligt.
Men hvad tryk har du på anlæget, og ved hvilken tryk lukker du vand på igen. Hvis du har ret i din antagelse at det kun er 1-1,5 liter hver gang så er det trykekspansion det er galt med. Den er delt inden i med en gummimembran, så der er luft på den ene side og vand på den anden side. Når den er afmonteret (eller alt tryk er lukket af anlæget) skal den på luftsiden være pumpet op til et tryk på 0,7 bar. Der sidder en lille ventil som på en bil. Du kan afmontere den og tage til en bensin station hvor de har en til at pumpe bildæk. Der kan du efterfylde samt måle trykket. Er gummimembran utæt er det naturligvis en kort fornøjelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan ikke måle hvor meget vand jeg hælder på, det kan sagtens være mere end 1 - 1.5 liter. Jeg åbner kuglehanen halvt i 5 - 10 sek, så kommer trykket i anlæget igen op på 1.2 - 1.3 bar.

Som jeg skrev havde jeg trykket af anlæget i går, hvor jeg tjekkede om der kom vand ud af den og det gjorde der IKKE. Der var et tryk på 1 bar i den. :-) Så det er desværre ikke den, men det havde da været nemt hvis det var den. 99.9% af alle tråde herinde handler om trykekspansionsbeholderen, så hvis jeg troede det var den ville jeg ikke have lavet en ny tråd ;-)
Måske en utæt gulvvarmeslange.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Ville anlæget så ikke tabe trykket hele året?
Ja det er korrekt at det ofte er trykekspansion der driller. Det var den lille mængde der fik mig til at dømme den.
Jeg har haft et anlæg (på arbejde) der drillede sådan i et par år. Der blev monteret ny større ekspansion, men det hjalp ikke.
Ved et tilfælde opdagede jeg at sikkerhedsventil i fyret kom med en dråbe ca. i minuttet. Det dryppede ned på et varmt rør og fordampede så der var ikke noget at se.
For at udelukke det kan du stoppe en lille prop af avispapir op i sikkerhedsventil, eller røret derfra. Lad det sidde 10-20 minutter og se om det er blevet vådt.
Det lyder som om du udelukkende har gulvvarme med pex slanger. Jeg ved ikke helt hvordan de kan opføre sig kulde / varme. Men et jernrør kan have et meget liulle hul som først viser sig ved opvarmning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja det er kun med pex slanger :-)
Vil da lige prøve at sætte noget papir i den over nogle dage, men igen da jeg skiftede den for 6-7 måneder siden. Ændrede det ikke på forbruget

Jeg tror ikke du behøver papir i flere dage, det bør vise sig under 1 time. .
Jeg overså lige at det er at gammelt problem.
Hvis man har udtømt alle muligheder, så kan man få et firma til at spore en utæthed. De lukker noget vand i anlæget med en lille ufarlig radioaktiv sporstof i. Den kan så ses på deres måleinstrumenter.
Ellers er der jo den lange trælse vej med at afmontere en gulvvarme kreds ad gange, proppe af på manifold, og så se om det ændre sig.
Varmefladen i fyret ?? Du har ret i din argumentation, men en VVS mand kan da trykprøve den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du behøver ikke at afmontere og afproppe på en gængs gulvvarmemanifold. Det er rigeligt at lukke indreguleringventilen på indløbssiden af kredsen (husk at tælle hvor mange gange den skal drejes for at lukke, så du kan stille den tilbage uden at ændre indstillingen). Så lukker du for varmen til kredsen og så er den lukket i begge ender ;-)

Se evt. mere her: http://vifixerdet.nu/index.php/gor-det-selv/gds-blog/319-gulvvarme-for-begyndere


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Vil da prøve det, det kommer til at tage et godt stykke tid :-)
Men hvis der var en kreds der var utæt ville anlægget, så ikke tabe tryk om sommeren? Tvivler på om vandets viskositet gør en forskel om det er 15 eller 35 grader :-)
Det kommer vel an på hvornår fejlen opstod. Ofte opstår fejl i starten af fyringssæsonnen, når anlægget bliver varmet op fra kold tilstand.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis