Ledningssamleboks. Fif og tips ifm installation?

Jeg skal samle noget så simpelt som 3 elledninger sammen. 2 i indtaget og 1 i udtaget. Til 2 loftslamper i køkkenet.

 Ret simpelt. Og jeg kunne også nemt se hvordan det fungerer inde i boksen, alle de blå ledninger skal i den ene side og brune i den anden. Simpelt nok. MEN jeg synes der er meget lidt plads til at føre dem ind og inde i selve boksen, har jeg svært ved at få drejet el-ledninger rundt omkring plasticen og hele vejen rundt om de små stykker der fordeler ledningerne inden i. https://www.silvan.dk/el-belysning/elinstallation/el-tilbehoer/tl-ledningssamleboks-t-3-flad-ledning?id=2680-1372829&type=variant

Hvilket slags værktøj skal jeg bruge? Jeg har bare skrællet kablerne helt for isolering, så kobberet er helt frit, men det virker til at være noget rod, de bøjer nemt og knækker også nemt, og sidder dårligt fast inden i muffen. 

Som udgangspunkt skal jeg bare skrælle det første lag hvide isolering af, så der kun er den blå og brune isolering, og de skal så så meget som muligt ind i samleboksen og helt ind i de 3x2 små muffer indeni, hvor man så kun skræller den farvede isolering væk så kun kobberet er tilbage helt inden i mufferne?? Og da der er meget lidt plads indeni boksen, har jeg svært ved at føre ledningerne korrekt rundt, hvilket værktøj kan man bruge udover en pincet? Noget så simpelt som at koble 2 elledninger sammen og forkorte dem til 1 elledning i udtaget er et mindre mareridt


Isaac
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne du ikke tage et billede af samleboksen i åben tilstand, så det var til at se, hvordan den er indrettet?

fase
Jeg kan se på dit link at den samleboks er beregnet for flade ledninger, og du kan have seriøse plads problemer med at få en rund ledning ind under aflastningsbøjlerne...Så tjek først om det er det der er skyld i dine problemer.
Uden at kende den dåse, så er det normalt at man afisolerer yderkappen, og lader de 2 inderledere stikke et par mm ud (så de kan nå hen til hver deres klemme), inden du afisolere ind til selve kobberet.
Det gælder om at få yderkappen ind under aflastningsbøjlen, kun lige netop, så du spænder på yderkappen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Der er tale om disse ledninger og denne boks. 

 


Isaac
Jeg prøvede at fjerne al isoleringen og montere kobberet direkte ind i mufferne. Først tog jeg mufferne op af dåsen for nemmere at montere ledningerne. MEN da de så skulle på plads, var det umuligt at få dem korrekt ind pga den meget trænge plads. Så tænker jeg at jeg skal have et værktøj af en art der kan føre ledningerne ind i mufferne og fastholde dem samtidigt. Det kan jeg ikke gøre med hverken en kniv eller pincet eller skruetrækker. Hvordan vil man normalt føre dem ind i mufferne? Med et special-værktøj?

Isaac

Tror dit problem er, at du har fjernet for meget af den farvede isolering, så dit kobber er alt for langt.

Sørg for at ledningerne er afsioleret i den rette længde. Dvs. kobber dobbelt så langt som hullet under skruerne, blå/brun isolering i en længde fra muffe og et par mm før aflastningsbøjlen.
Så snor du kobbertrådene sammen og laver et buk på midten, så længden af kobberet er lige så langt som hullet under skruen. Løsner skruen helt, skubber ledningen ind så den farvede isolering går helt ind til muffen, og spænder skruen. Tilsvarende i den anden side. Herefter fastgøres ledningen under aflastningsbøjlen (som mangler på dit billede?), så den kommer til at spænde på det hvide af ledningen.

Jeg er ret sikker på, at jeg vil kunne montere den udelukkende med en skruetrækker. Det kræver i hvert fald ikke specialværktøj.

Annonce
Jeg vil også som jenshøj påtage mig at montere uden andet specialværktøj end hobbykniv, skævbider og skruetrækker. Som det bliver påpeget, hvor er aflastningsklemmerne?

fase
Takker gutter. Der er et lille stykke plastic som måske er det du kalder aflastningsbøjlen. Jeg var ikke helt sikker på om den var inde i boksen. Jeg prøver mig frem som i har anbefalet.

Isaac
Lidt sent svar men jeg fik den samlet fint fordi, som der også bliver anbefalet her i tråden, at jeg ikke skrællede det sidste lag farve-isolering men lod det blive, og kun brugte ca 1mm af kobberet inde i mufferne. Det virkede fint, så sværere var det faktisk heller ikke.

Isaac
Hvis du kun har afisoleret 1 mm kobber og skruet ledning med isolation fast i muffen, har du misforstået vejledningen. Du skal afisolere så meget som ca. det dobbelte af muffens bredde, sno kobberet, bukke det så det bliver dobbelt og stikke det ind i muffen samt skrue det fast. Hvis du kun har 1mm af kobberet inde i muffen, har du en potentiel varmekilde, med hvad deraf følger.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 15-11-2016 14:26
Hvis du kun har afisoleret 1 mm kobber og skruet ledning med isolation fast i muffen, har du misforstået vejledningen. Du skal afisolere så meget som ca. det dobbelte af muffens bredde, sno kobberet, bukke det så det bliver dobbelt og stikke det ind i muffen samt skrue det fast. Hvis du kun har 1mm af kobberet inde i muffen, har du en potentiel varmekilde, med hvad deraf følger.

Helt enig. En dårlig forbindelse er en kilde til stor varmeudvikling fordi :

P ( varme ) = I2 ( strømmen i anden potens ) gange R ( modstand, som er meget stor i en dårlig forbindelse )

Det kan i værste tilfælde føre til brand.

Tro mig - jeg har set afbrændte tavler på grund af dårlige forbindelser - det er så noget større strømme - men i princippet er det det samme.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis