Hvordan ser jeg om jeg har 380v tilslutning?

Jeg er lige flyttet ind i en ny lejlighed, hvor der før har været gastilslutning til komfur. Desværre bliver gas udfaset i vores forening, da der åbenbart er problemer med anlægget, så hver gang en beboer flytter, bliver der lukket permanent for gassen. Hende der boede her før mig havde også elkomfur.

Derfor skal jeg have et elkomfur. Nu er jeg bare i tvivl om jeg har 380v tilslutning i lejligheden.

Der er ikke noget kraftstik i køkkenet, men derimod en lukket dåse, hvor hendes komfur har været tilsluttet.

Mit spørgsmål er så nu: Kan jeg udfra eltavlen se om der 380v i lejligheden? 

Jeg har vedhæftet et billede af den. Det er lidt uklart, men håber det går.

 

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej du har ikke 380 V men 400 V så du kan roligt tilslutte et el komfur , hvis du stadig er usikker så kig på el måleren .................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Du har en 3 faset gruppe mærket komfur, det står på gruppeafbryderen lige til højre for HPFI relæet. Maks sikring er 16A, hvilket er meget normalt.

fase

Med den sikringsgruppe er du sikker på at du har 380V ind (Ved godt at man nu har/siger 400V men det er uden betydning for dig) så bestil du bare elkomfuret og få det tilsluttet i "den lukkede dåse" så skal det nok virke.
Skal man være SMART så er der på måleren sikkert 3 små lys der viser L1 - L2 - L3 det betyder at der er 400V ind.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 03-11-2016 20:59

Med den sikringsgruppe er du sikker på at du har 380V ind (Ved godt at man nu har/siger 400V men det er uden betydning for dig) så bestil du bare elkomfuret og få det tilsluttet i "den lukkede dåse" så skal det nok virke.
Skal man være SMART så er der på måleren sikkert 3 små lys der viser L1 - L2 - L3 det betyder at der er 400V ind.

 

Jeg har lige kigget på elmåleren, men kan ikke finde L1 - L2 - L3. Kan jeg så stadig have 380V/400V? Det er bare for at være heeeelt sikker, for ellers skal jeg nemlig have afbestilt komfuret som bliver leveret på mandag.  

 

Annonce
Det er en ældre sag som ikke har de oplysninger. Men nederst til venstre står der 3x400/230V Så JA du har 400V ind og du har en gruppe til komfur så alt skulle være klar.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for hjælpen! Det er dejligt at der er nogen der har styr på sådanne ting når jeg er helt på herrens mark!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis