Alpha 2 cirkulationspumpe

Hej

Jeg har lige installeret en grundfos alpha 2 med auto-adapt. Jeg undrer mig over, at den kører på lavt niveau (5 W, 0.2 m3/h) selv om jeg åbner for alle radiatore. Selv når jeg sætter pumpen på indstilling III (fuld damp) så er flowet kun 0.2 m3/h.

Der kommer varme (i hvert fald i toppen) i radiatorerne.

Kan der være noget, der blokerer, så pumpen tror at ventilerne er lukkede??

Håber I kan hjælpe

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor mange Watt viser displayet når du sætter pumpen på III ???

Hvis alle ventiler er skruet helt op, bør pumpen køre på fuld skrald i stilling III

Hvad flowet er normalt på dit anlæg, ved jeg ikke, så oplysningen kan ikke bruges til noget.

Der kan være noget temperaturstyring på din kedel/fjernvarmeunit der lukker ned for temperaturen eller styrer pumpen. Derfor bør du fortælle hvilken kedel/fjernvarmeunit der laver dit varme vand til radiatorene ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Pumpen viser 25W i position III
Det er fjernvarme med varmeveksler, så der er fri passage i centralvarmesystemet selv om fjernvarmereturløbstermostaten lukker af for fjernvarmevandet.
Det er en Alpha2 25-60-180 - nyeste model, lige købt i dag.
Det sidder en gammel hane/ventil (ikke en kuglehane) på fremløbet kort efter pumpen. Jeg tænker på, at det måske er den, der har meget dårlig passage og giver modstand.
Hvordan måler du flowet?

Hvad med udluftning efter skift af pumpen?

Virkede det før du skiftede pumpe?

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Pumpen viser flowet - der er en knap, så displayet kan vise enten W eller m3/h
Der er ikke luft i systemet.
Nej, det virkede heller ikke særlig godt inden skiftet. Jeg håbede, at den nye pumpe kunne gøre noget ved det.
Annonce
Så er det nok ikke pumpen. En ventil som hænger - hvilken funktion har den gamle hane/ventil ?

Lidt billeder?

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Skrevet af Peter-K på 03-11-2016 16:29
Pumpen viser 25W i position III
Det er fjernvarme med varmeveksler, så der er fri passage i centralvarmesystemet selv om fjernvarmereturløbstermostaten lukker af for fjernvarmevandet.
Det er en Alpha2 25-60-180 - nyeste model, lige købt i dag.
Det sidder en gammel hane/ventil (ikke en kuglehane) på fremløbet kort efter pumpen. Jeg tænker på, at det måske er den, der har meget dårlig passage og giver modstand.

Med et forbrug på 25W kører pumpen vel også næsten på fuld kraft. Min nummeret mindre forbruger mellem 5W og 8W alt efter om VVB tager vand.

Er der luft i pumpen vil den normalt larme.

Det er formodentelig en skydeventil du har på fremløbet. Er den helt åben burde den ikke betyde noget. Dog kan en skydeventil godt være defekt. Det er desværre svært og mærke hvis ....., så.   Ville personligt skifte til en kugleventil ved først givende lejlighed, hvis du er det mindste i tvivl.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Her er et par billeder af den gamle hane. Det virker umiddelbart som om den er åben, og der kommer jo også lidt varme i radiatorerne. Men jeg tænker, at der måske ikke er så meget passage. Den har ikke længere nogen funktion, for der sidder allerede en nyere kuglehane. De har bare været for dovne til at fjerne den, da fjernvarmen blev installeret.
Jeg vil prøve at få den væk og se om det hjælper.
Tak for jeres input.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis