Byg af repos i spærtræ

Hej alle,

Jeg er ved at bygge et lille repos (Træterasse om man vil) 1 meter over jorden på knap 2,2 m2. Mål er 1 meter på to sider og 2,2 meter på to sider (En firkantet ramme). Jeg vil lave det i spærtræ 4,7X250. Min spørgsmål er: Kan 2,2 m spærtræ i nævnte dimenstion holde til kun at bliver understøttet af 2 stolper yderst i hver siden altså et frit spænd på mere en 2 meter. Jeg vurdere at belastning med to personer på repoet samtidigt plus brædder til at være max 200 kg. Midt i rammen vil der ligeledes være en et stykke spærtræ i sammen dimension 50 cm inde fra yderrammen. 

Skal jeg evt bolte to stk 2,2 m spærtræ sammen for at øge styrken.

Mvh

Jens

Jens
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt holde - det kunne holde til et tag :-) Du får stort set ingen nedbøjning med de belastninger du angiver.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Jens Steimle Nøhr Larsen
Jens Steimle Nøhr Larsen Trådstarter
2 9230
Hej igen tak for svar. Kan jeg evt gå ned i dimensioner på mit spærtræ fx 4,7 x 200 eller 7,5 x 150. Ønsker så smal en ramme så muligt da det er over kælder vindue og skulle gerne tage så lidt lys som muligt

Mvh
Jens

Jens
7,5x150 kan godt klare din belastning med en beskeden nedbøjning. Eller 45x170. Det skal være konstruktionstræ.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Beslag
    Lav-Hus (læst 355 gange)
  2. Hvile ledninger går med hvilke (udtag)
    Belysning (læst 180 gange)
  3. Hjælp søges - TO par ledninger i et udtag
    Belysning (læst 339 gange)
  4. Afrimning af fryser
    Hårde hvidevarer (læst 373 gange)
  5. Nyt badeværelse. Mørke fuger i fliser
    Lav-Hus (læst 239 gange)
  6. Dobbelt vådsikring i bad
    Lav-Hus (læst 157 gange)
  7. Peugeot 5008 kabine blæser
    Lav-Bil (læst 222 gange)
  8. Tilslutning af Duka One Pro 50