Løsning mod meget kalk i vandet

Vi har bygget hus for 10 år siden - og stort set alle årene haft problemer med tryk og varme i vandet i badeværelse 2 som er længst væk fra teknikskabet hvor rørene går ind - ingen har endnu kunne give en løsning på hvorfor trykket er så lavt og der kun er varmt vand i begrænsede perioder.

På badeværelse 1 har vi udskiftet armatur 4-5 gange grundet der kommer småsten og kalk i filteret og så er der ingen varm vand til sidst. De første 6-8 mdr efter skift af armatur fungerer det upåklageligt med varmt vand men efterfølgende går det langsomt ned af bakke og der må skrues langsomt højere og højere op for at få den samme varme som fra start.

Vi skifter muffe i vandhanerne i hele huset ca hver 6-8 måned for der er trykket helt væk pga de mini småsten som fylder filteret.

Har haft 3 forskellige VVS på besøg uden løsning - nogen som har gode forslag ???
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forslag, kan der være en utæthed i jeres stikledning, som "suger" snavs med ind i vandet til jer?
Hvis der suges snavs ind i jeres stikledning må trykket udefra være større end trykket i stikledningen.
Spørgsmålet er først: Hvad er hårdheden af jeres vand? Har I henvendt jer til naboerne, om de har samme problem? Hvis de har det, burde der måske rettes henvendelse til vandværket.

fase

Her er et link til en PDF fil: www.teknologisk.dk/_root/media/29218   der fortæller lidt om grunden til der dannes kalkudfældning i vand. Hovedskurken er høj temperatur, men også vandets indhold af andre stoffer end kalk bidrager eller forhindre udfældning !!! 

Så bliver jeg nok nødt til at spørge, om det er VVB eller veksler i bruger til opvarmning, samt hvad der driver jeres varmtvandsproduktion. Ligeledes hvilken temperatur jeres vand har fra beholder/veksler, samt hvilken temperatur der er på fremføringen af det vand, der producerer jeres varme vand.

Ok, det kan jo også være en eldrevet VVB der er installeret.

Men både sikkert og vist er det, at problemet ikke skyldes urent vand der trækkes ind i jeres forsyningsrør, som Steelmann foreslår. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det kunne tænkes at de "småsten" du møder i installationen kommer fra en tyk kalkbelægning i din varmt vands beholder. hvis det river sig løs i stumper, vil det se ud som du oplever. Man kan få kalkspaltere til at sætte på hoved indgangsrøret. Jeg har ikke erfaring i deres effektivitet, da vi har meget blødt vand her i området.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Nitter på 03-11-2016 10:21

Men både sikkert og vist er det, at problemet ikke skyldes urent vand der trækkes ind i jeres forsyningsrør, som Steelmann foreslår. 

 

 

Var også bare et forslag/tanke

 

Annonce
Indrømmmet, jeg har ikke meget tiltro til de der (billige) "Fidus-kalkspalter" Der skal vist meget kraftige magneter til for at det overhoved har nogen virkning.
Og skulle man havde held til at "knuse" kalken, fjernes kalken vel ikke , jeg tænker det vel bliver til kalkmel-slam der samler sig i bunden af VVB og hober sig op over tid.
På de dyre kalkløsninger, ionbyttere, sætter kalken sig ikke. Det koster 20-25.000 og virker hver gang. Magneter virker engang imellem - man kan ikke finde ud af hvorfor, så hvis du kan låne en, kan du se om det virker i dit hus vandinstalation.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Der er lige kommet et nyt produkt på markedet, jeg overvejer at investere:
https://webshop.bwt.dk/produktkategorier/17-bloedgoeringsanlaeg-for-kalkfrit-vand/1260-aqa-basic-bloedgoerings------anlaeg/

Mvh

Morten

Det er i princippet en ionbytter (ved hjælp af salt) med en kapacitet, som modsvarer prisen. Om man vælger at prøve magneter, ultralyd, elektriske impulser eller ionbyttere ville jeg sikre mig at forhandleren har en tilbagekøbsgaranti, så jeg kunne komme af med anlægget hvis det ikke virker efter hensigten.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Magnetafkalkere virker hvor mærkeligt det end lyder ganske godt.

De fjernet IKKE kalken.

I følge en meget grundig undersøgelse for en del år siden, hvor man lavede grundige forsøg, fandt man ud af det faktisk hjalp.

Helt nøjagtigt hvordan det virker kunne man vist ikke forklare - bortset fra at man mente at den opløste kalk i vandet blev til mikroskopiske kalk partikler, som ikke sætter sig på samme måde.

Jeg kan desværre ikke huske andet end at jeg har læst det op ING.dk - eller et tilsvarende fagtidsskrift.

Vi har selv monteret en magnetafkalker i huset (ikke en billig) , og det virker ganske fornuftigt - vi har ikke noget særligt kalkudfældninger i vores rørsystem.

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis