Gasfyr. Udeføler eller ikke?

Mit 14 år gamle gasfyr har en udeføler.

Jeg kan læse andre steder at har man det så åbner man bare sine radiator ventiler og lader udeføler styre varmen.

Men er det altid korrekt at gøre det?

Hvad måler føler egentlig på?

Mit hus er i 3 etager og i kælder og stue har vi altid varme.

Men på første sal har vi ikke altid.

Hvad gør man så på første sal? bruger sin radiator termostater normalt?

Altså varme,lidt varme eller slet ingen varme?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udeføleren måler udetemperaturen, og ud fra den reguleres fremløbstemperaturen. På din 1. sal kunne du bare stille dine termostatventiler på den temperatur, du ønsker og dermed lade termostaterne om at regulere temperaturen.

fase
Om der er en føler inde i huset, er der kun dig der ved, så du må på jagt for at finde ud af om der er en indeføler.

fase
Kan ikke se nogen. Men den kan jo være godt skjult. men måske findes systemet med begge muligheder.
inde og ude føler eller kun udeføler.
umiddelbart tror jeg kun udeføleren bruges til at sætte fremløbstemperaturen, så den ikke er varmere end den behøver at være, (dvs f.eks 40 grader, hvis det er 7 grader udenfor, eller 50 grader hvis det er -2, osv..) hvis du bare åbner dine radiatore på fuld knald så får du det meget varmt derhjemme..

Der findes fyr som både har ude føler og indeføler, men indeføleren kan jo ikke sætte varmen til andre rum end det den sidder i, eller hvad??
Annonce
hvis der er ikke er varmt på 1 salen, ville jeg starte med at mærke om radiatore er varme, når termostaten er åben, er de ikke det, har du nok fundet problemet.
Indeføler bruger varmeste rum som refference og sætter fremløb efter det rum. Som jeg har forstået det.
Skrevet af koden på 02-11-2016 17:39
Indeføler bruger varmeste rum som refference og sætter fremløb efter det rum. Som jeg har forstået det.

 

Jeg tror ikke du har en indeføler, de fleste fyr har en udeføler, til at gøre netop som jeg skrev. de færreste har en indeføler, så hvis du ikke har set en, så er den der nok ikke.

 

Skulle du være i tvivl, er der en her som tror det samme som dig, og folk der fortæller ham hvordan det fungere
http://www.boliggalleri.dk/forum/generel-diskussion/6957-termostater_3_eller_5_
Tak.. jeg forsøger.. det hele kommer sig af et andet problem. Mit fyr gik i stå når termostater stod på 3.
Noget med for varmt returvand sagde min gasmand og herinde sagde folk varmekurve forkert o.s.v.

Så nu inden min gasmand kommer på service besøg har jeg sat alle termostater i kælder og stue på 4.
1. sal regulerer jeg så alt efter hvad jeg synes. Som regel slukket om natten.

Indtil videre er det positivt... om nogle dage er jeg klogere på forbrug og om fyret stadig stopper.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis