Gasfyr. Udeføler eller ikke?

Mit 14 år gamle gasfyr har en udeføler.

Jeg kan læse andre steder at har man det så åbner man bare sine radiator ventiler og lader udeføler styre varmen.

Men er det altid korrekt at gøre det?

Hvad måler føler egentlig på?

Mit hus er i 3 etager og i kælder og stue har vi altid varme.

Men på første sal har vi ikke altid.

Hvad gør man så på første sal? bruger sin radiator termostater normalt?

Altså varme,lidt varme eller slet ingen varme?

Mit 14 år gamle gasfyr har en udeføler. Jeg kan... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fyret skal stoppe med at varme når returvandet kommer varmt tilbage, det gør mit da hele tiden??
Ja det skal stoppe men også starte igen :-)
Det gør det så ikke altid eller det vil sige det kan jeg egentlig ikke vide, da jeg på det tidspkt. med 18,7 grader i stuen har trykket RESET, for at få det i gang.

Altså det kan ikke selv finde ud af at returvand nu er afkølet nok.

Men det er en helt anden sag og et andet indlæg.
Tak for forklaringerne.
okay, jeg tror så problemet er med fyret, det er meningen at de selv stopper opvarmning når returvandet vender tilbage varmt nok, og det skal jo fungere eller er fyret jo værdiløst i overgangs perioden.

jeg vil sætte mine termostater som de skal stå, altså på 3, hvis du gerne vil have de 21-22 grader, også skal det virke, hvis fyret går i stå af det, har det en fejl..
Hejsa.
Vi har det seneste år kørt med fantastisk varme ved at lade fyret bestemme som du beskriver.
1. Først alle radiatorer på fuld skrue.
2. Lad fyret være som altid som udgangspunkt.
3. Nu føler vi efter, og det kan godt tage et stykke tid. Hvis det føles for varmt, så skru eks. 0,5 enheder med. Vent et par dage.
4. Er det for koldt skal du skrue et par enheder op, og det samme hvis det stadigvæk er for varmt, så lidt ned. Dette gør du indtil det passer jer i stuen.

Vi har så dog efterfølgende nedjusteret radiatorer så de ikke suser hvis temp passer os. Nu står de alle på ca. 1,5 og vi rører dem ikke mere.
Bliver det lidt for køligt pga dage med hård frost, så kør et par takker op direkte på fyret uden at rører radiatorerne.
En af vores drenges værelser, er dog skruet helt op da han er lidt kuldskær. Og hvis de andre suste lidt, så kører hans så lidt mere åbent.

Vores fyr kørte tidligere om vinteren på 1,8 til 2,2 men efter sidste rensning af gasfyr, så kører vi med fast 0,6 på stigningen.
Vi har samtidigt skiftet alle termostater til digitale så vi præcis har en temperatur og huset har en bedre samlet varme.
Håber at det kan hjælpe lidt..
Bh. Tom

TomFamAs
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis