"stjæler" mine overboere al varmen?

Hej!

Jeg bor i stueetagen i en andelslejlighed, og alle radiatorerne virker. Dog har jeg et problem med de to, der er på mit badeværelse (de er 8-9 år gamle), som kun virker sporadisk. Den ene dag varmer de på fulde drøn på 2, og den anden dag er de helt kolde; også selvom de skrues helt op på 5. Men mine overboer har varme hele tiden.

Jeg har haft en VVS'er til at tjekke dem. Han sagde at mine termostater er indstillet korrekt, og at de ellers ser fine ud. Han siger, at det kan være svært at sige, hvad årsagen er, men at det kan være fordi at overboerne bliver "fordelt" først, og at der så ikke er noget tilbage til mig :-(

Vi har udfordringer med svamp og fugt fordi badeværelset har tre meget kolde vægge, og jeg er nervøs for hvordan det kommer til at fungere til vinter! Så mine spørgsmål er:

1) Hvordan finder jeg af, hvad fejlen er?

2) Betaler jeg for varme, jeg ikke får, når radiatorerne er åbne men der ikke kommer noget varme i dem?

3) Som andelsboligejer, er det så mit eller foreningens "problem"?

Mvh

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kunne nok være nyttig hvis du svarede på et par opklarende spørgsmål.
Hvordan afregnes varmeforbrug, er der en måler for hver lejlighed, eller bliver det fordelt forholdsmæssig (altså med en lille måler midt på hver radiator der aflæses en gang om året).
Går rørene fra dine radiatorer ned imod gulvet ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik

Der er nogle rør, som går fra kælderen af og hele vejen op (lodret) som vore radiatorrør er koblet til (beklager, hvis min beskrivelse ikke giver så meget mening, jeg har slet ikke forstand på det). Jeg kan evt tage et billede, hvis det er bedre?

Varme må blive afregnet forholdsmæssigt, da vi har målere på alle radiatorerne.

Hvis I har målere på hver radiator, betaler I for den varme, I bruger. At overboen bliver fordelt først, lyder mærkeligt. Du kan nemt undersøge det ved at mærke på rørene. Er fremløbet, som normalt er det, der går til øverste tilslutning på radiatoren, varmt, skal du søge fejlen på din termostatventil. Du kunne prøve at bytte med en af dem, der fungerer. Hvis varmen nu virker, er fejlen i din termostatventil

fase

Det kan også være selve ventilen, der nogen gange hænger i lukket stilling. Afmonter termostaten og prøv at masere den lille stift i ventilen. Den skal kunne trykkes lidt ind, hvorefter den springer tilbage.

Hej, det er IKKE termostaterne. Som sagt har VVS'eren selv tjekket dem og han siger, at de er fine. Derudover virker begge radiatorer on and off samtidigt, hvilket er lidt pudsigt...

Men ja, jeg kan prøve at mærke om "hovedrøret" samt de rør, der går fra hovedrøret til radiatorerne er varme, når ikke de virker. Men hvis det er fordi de andre bliver fordelt ført, og der ikke er mere "tilbage" til mig, hvad så? Altså kan man gøre noget ved det?
Annonce
Nu skriver du dine radiatorer er "helt kolde", kan du ikke måle temperaturen på rørene i af de kolde radiatorer (både det rør i toppen og bunden).

Jeg kunne forestille mig, at missæren skyldes der er en eller flere beboere i foreningen der har installeret gulvvarme i foreningen. En sådanne installation indsat i et centralvarmeanlæg kan gøre, det er returvandet der pludselig bliver trukket gennem radiatorerne.

Er dine radiatorventiler i orden, er det foreningens problem at skaffe dig varme.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Svaret viste sig at være "ja" mine overboere stjal varmen; eller rettere vores varmemester rensede systemet så vi fik varme igen. 

Det var da fantastisk. Så bliver der igen "varm" jul i det lille hjem.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Hej igen

Det hjalp at skifte pakdåsen - nu varmer den kun meget svagt når den er slukket. Men det betyder også at jeg stadig ikke kan slukke den 100%. Betyder det at næste skridt er at skifte den del ud, som pakdåsen sidder monteret i? (Ved ikke hvad den kaldes).

Mvh

Det lyder til du skal have åbnet din ventil på fuld skrald et lille stykke tid (op på højeste temperatur setting) og så få skyllet diverse skidt og kanel ud af ventilen, så kan den måske lukke tæt igen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis