Krydderurter om vinteret?

Jeg har i foråret fået lavet, hvad jeg selv synes er et dejligt højbed med citronmelisse (i en spand uden bund), oregano, basilukum, mynte, pebermynte(i en spand uden bund), rosmarin, estragon og purløg.

Rosemarin er flyttet over i en krukke af hensyn til frost og kommet ned i kælderen, der er lidt mørkt, men alternativet er et skur, hvor der heller ikke er meget  dagslys. Overlever den det eller skal jeg finde på noget andet?

Hvad med de andre planter. Skal jeg klippe med ned eller bare lade dem være? Eventuelt dække med nogle af bladene fra haven?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at stille spørgsmålet her . havenyt.dk

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Rosmarin og estragon (alt efter hvilken sort du har) har det ikke godt med vores vintre, men kan klare sig inden døre som du beskriver.
De andre planter er langt mere hårdføre, og skal nok klare en vinter. Jeg ville lade dem stå som de er, og lade dem visne ned. Til foråret kan man så fjerne de døde stængler så planten kan få lys og komme i gang.
De fleste krydderurter er jo ligesom stauder, dvs at de skyder nye skud fra roden igennem jorden, når vinteren er slut og der er en given temperatur i jorden omkring dem.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for det Henrik. Modtager mange gode råd som ny haveejer herinde
Det er mere våd jord i foråret der kan være fjenden for dine planter...
For når varmen så småt kommer og jorden er våd, kan en gang nattefrost virkelig gøre stor skade på rødderne. Men det behøver du nok ikke frygte når der er tale om højbede, for de er bedre drænet end et bed i haven.
Hvis du virkelig vil gøre dine planter en tjeneste, så kan du i januar (det er gerne der frosten er værst) dække planterne med dit juletræ klippet i stykker (så slipper du også for at køre det væk) og så fjerne det i løbet af marts/april når solen for mere magt, og du skal i gang med at "rengøre" bedet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis