Installation af ventilationssystem

Jeg har fået fingre i et ældre Genvex system fra 1990-erne og skal til at installere det i en landejendom med stråtag. Jeg har nogenlunde styr på dimensionering af rør og ventiler, men vil gerne vide følgende:

A) Bør der være fald på rørsystemet i tilfælde af kondensdannelse og i hvilken retning faldet skal være: mod Genvex-uniten eller mod ventilerne.

B) Der fulgte en elektrisk eftervarmeflade med systemet. Er det tilladt at benytte denne i en stråtækt ejendom eller skal eftervarmeflader i dag være vandbaserede? Systemet skal installeres på det u-udnyttede loft.

MVH Claus Christiansen

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kondens i rørene undgår du ved at isolere. Der vil dog stadig komme kondens på indtag af friskluft til varmegenvindingsenheden (Genvex er et bestemt mærke), det betyder (i hvert fald hos Dantherm) at friskluftindtag skal have fald ind mod enheden, der så har et afløb i bunden med en slange ført til kloak.
Skrevet af ClausX på 02-11-2016 09:23

Jeg har fået fingre i et ældre Genvex system fra 1990-erne

 

Det du har sparet ved at købe et gammelt anlæg, får du brugt ekstra på strøm inden for nogle få år.

De nye anlæg bruger meget mindre strøm end de ældre anlæg.

 

 

Det er en god ide at overveje fald pga kondens.

Der kan snild opstår kondens i udsug fra fugtige rum (badeværelse). Især når i starter med at gå i brusebad (kanalen har rumtemperatur) vil der være kondens i kanalen. - jo kondensvandet vil fordampe i drift men allerede de første 10 dråber kan føre til grimme pletter på loftsplader.
Jeg installerer sådan noget med en kondensfælde. Så ved jeg hvor det løber hen. Et renselem sådan et sted er "very nice to have".

Du vil have kondens i varmeveksleren (udsugningsluft er fugt varmt og bliver kølet ned over varmeveksleren, vandet kondenserer), den har en kondensbakke og den skal selvfølgelig tilsluttes afløb og efterses i ny og næ. Om vinteren kan kondensvandet oven i købet fryse. Varmeveksleren vil isne til. Derfor skal man have en forvarmeflade på indtag eller en bypas og styre det.

Sommerkondens kan der også være tale om (fugtig varm udeluft bliver nedkølet over varmeveksleren). Men hvorfor vil man have den varme luft om sommeren ind i huset? I villaanlæg ville jeg undgår det ved at stoppe anlæg og overgå til vinduesventilation. Det sparer strøm. Dit stråtækket hus stå nok ikke ved siden af stærk befærdet støjende vej.

Brand fra el-eftervarmere i ventilationsanlæg er en klassiker. Dine bekymringer er ikke ubegrundet. Typisk årsag: Ventilatoren falder ud - luftstrøm går mod 0, elvarmeflade overopheder.
Det kan man styre sig ud af. Elvarmefladen må kun køre når der er en luftstrøm
Men hvis eleftervarme er rent, tilsluttet korrekt, er det det samme som at opsætte øvrigt el på loftet.

Udsugningskanaler og tilluftkanaler på det kolde ududnyttede loft skal selvfølgelig isoleres.
Afkastkanaler og udeluftindtag behøver du ikke at isolere.
Du kan købe færdigisolerede spirokanaler.



Udeluftindtag skal i særdeleshed isoleres - og helt frem til varmeveksler! Forestil dig at tage -5 grader luft ind i en kanal der er udført i aluminium. Vandet vil drive på siden af dette rør når varm fugtig indeluft møder kold aluminium. Det er især et problem hvis kanalerne er på loft eller skjult hvor du ikke kan se om du er ved at oversvømme konstruktionen med kondensvand. Du kan kun undgå isolering på de stræk hvor du ikke har temperaturforskelle mellem den luft der er inden i kanalen og den udenpå.

Stop Stop Stop........ Jeg bliver simpelthen nødt til at kommentere på det her.

Der er simpelthen nogle mennesker som ikke burde have lov til at kommentere på disse tråde, og råde folk til direkte forkerte ting.

Mjølner:

Jeg håber ikke dette er noget du går rundt og installerer og/eller råder folk omkring til dagligt. Du blander nogle få rigtige ting med en stor gang sludder.

1. Hele pointen ved et ventilationsanlæg og ventilations kanaler er jo transportere den fugtige luft ud, blandt andet fra bad.... Det beskriver du som et problem ??.
Da der et kontinuerligt luftskifte vil både bad og kanaler hurtigt tørre ud. Der er aldrig problemer med kondensdannelse i rørføringen pga af bad. Det eneste der kan danne kondens er rør der ikke er isoleret ordentligt eller hvis anlægget er slukket,,, som så bringer mig til næste punkt.

2. Her råder du guddødeme manden til at slukke anlægget om sommeren ??
Alle nye anlæg har et automatisk bypass system. Dette leder den friske luft uden om veksleren om sommeren efter behov netop for ikke at genvinde på en i forvejen varme indeluft. Hvis man er smart placerer man friskluft indtaget det køligste sted muligt, evt i et udhæng eller gavl på nordsiden. Således får man en frisk og kølende effekt indendørs om sommeren.
Et ventilationssystem sørger jo også for frisk filtreret luft,,, Så det ville man jo miste hvis man gik og slukkede for det. Desuden bruger de nye anlæg ikke mere end 500-800 kr. i strøm om året. Så de par hundrede kroner i besparelse overlever man nok. ...Hvis man har investeret 30.000 - 60.000 kr i et sådant system ville det da være synd at det efter dine råd skulle slukkes om sommeren.
Et ventilationssystem bør aldrig slukkes. Man kan indstille ugeprogram således at det drosler ned når man ikke er hjemme eller er på ferie. De fleste nye anlæg er fugtstyrret. Så ledes at anlægget selv skruer op og ned i forhold til fugt niveauet i huset. Slukker man anlægget risikerer man NETOP kondens dannelse, og i værste fald skimmel og bakterie dannelse i rørføringen Så her er dit råd det fuldstændigt komplet modsatte af hvad der er rigtigt at gøre.

3.
Nu bliver det næsten morsomt - Du skriver "Brand fra el-eftervarmere i ventilationsanlæg er en klassiker".

"En klassiker" må betyde at det er noget man ser tit og ofte er sket.
Jeg har aldrig endnu oplevet eller hørt om en decideret brand fra en El-varmeflade i et ventilationsanlæg.
Dermed ikke sagt at det ikke kan ske eller er sket i et eller andet vildt tilfælde. (evt i hjemmefusk tilfælde)
Alle rigtige/korrekte EL varmeflader har hele 2 sikkerheds foranstaltninger der skal beskytte systemet i tilfælde af fejl.

Her en tekst fra en producent:
Hvis en fejl opstår på en el-varmeflade, vil sikkerhedstermostaten
koble fra.
El-varmefladen er udstyret med en brandtermostat, som
automatisk afbryder strømmen, hvis temperaturen overstiger
80 °C. Ved faldende temperaturer genindkobler
varmefladen automatisk.
Som ekstra sikkerhed er der indbygget en termosikring,
som kobler ud, hvis temperaturen overstiger 110 °C.

Det vil sige at hvis luftstrømmen går i 0, så slukker EL varmefladen helt automatisk når den når 80 grader.

4.
Så slutter du lige af med trumfe med din ekspertviden.
"Afkastkanaler og udeluftindtag behøver du ikke at isolere. "

Hvis du vidste hvad der var op og ned ville du vide at Friskluft og Afkast ALTID skal isoleres grundigt, uanset om det er i et koldt eller opvarmet rum. Hvorfor ??? , For at undgå kondens udenfor anlægget. Tricket er at få kondensdannelsen inde i anlægget hvor der er et afløb.

ClausX spurgte til råds om kondens: Og du har så lige rådet ham til at gøre alle de fejl der netop danner kondens...

En ting er at du sidder og gætter på hvad der er rigtigt,,,, men når du samtidig får det til at lyde som om at du rent faktisk ved noget om det her. Så hopper kæden altså af for mig. Du risikerer i værste fald at skade folks hjem, system, økonomi og helbred med dine brillante råd. Jeg håber og tror på at du ikke gør det i ond vilje, men at du simpelthen bare ikke ved bedre. Tænk dig om tak.

PS: Det skræmmer mig lidt at du har lavet 263 indlæg. Jeg håber du ved lidt mere om de andre ting end du gør om ventilationsanlæg. God aften 

Annonce

ClausX.

Nu så jeg lige at du har et 90´er anlæg.

Som Mogens helt rigtigt skriver.

Det du har sparet på et gammelt anlæg, bliver ædt op i strøm og varmetab. Du bør overveje at opgradere til et moderne anlæg hvor strømforbruget er en brøkdel og genvindinggraden er tæt på dobbelt så høj. Der vil du med høj sandsynlighed ikke engang have behov for eftervarme.

Men hold dig endelig væk fra Duka eller Duplex (dårlig holdbarhed og ringe effektivitet), så kan du ligeså godt køre med et 90´er anlæg.
Bare et godt råd.

Installatøren: Velkommen på LDS
Her på siden er det god og almindelig kotyme at komme med sine egne indlæg uden at komme med personlige angreb. Nu har du jo kun præsteret disse 2 indlæg så du kender sikkert endnu ikke den gode tone der kendetegner netop LDS. Til forskel fra andre sites så værnes der om det, så velkommen til at lære det at kende.
M.h.t. brand og stråtag, så er det heller ikke almindlig at der går ild i elkabler men alligevel har der været afstandsregler i forhold til stråtag.
Tørretumblere har også 2-3 sikkerheds systemer alligevel sker det ikke sjældent at man læser om en brand der har tumbler som årsag.
Men vigtigst af alt HUSK den gode tone i fremtidige indlæg, det kørte desværre lidt af sporet for dig her i 1. indlæg.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
EV Elmand. tak og sorry. Blev ret chokeret over hvad der var skrevet. Så ja den kørte nok lidt af sporet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis