Bukkefix til 36/29 mm tomrør

Jeg er ved at lave gulvvarme i sporplader i det meste af mit hus. Det er min plan at gulvvarmerørene skal i tomrør på strækningen mellem mit teknikskab og rummet som skal opvarmes. Bare for en sikkerhedsskyld, så jeg ikke skal brække gulvet op i flere rum, hvis der skulle ske en skade på gulvvarmerøret

Jeg formoder at et tomrør på omkring 36/29 (udvendigt/indvendigt) vil være passende til et 20mm gulvvarmerør. Wavin laver et tomrør i denne dimension. Det kan jeg finde til en fornuftig pris. Her koster det f.eks. 222,75kr: http://vvs.dk/roer-pexroer/tomroer/...BkIwOQzWHs

I mit teknikskab, hvor rørene komme op af gulvet, skal jeg bruge nogle bukkefix. Men jeg kan ikke finde nogle der passer til 36mm rør. Det laver Wavin tilsyneladende ikke. Det der komme nærmest er en bukkefix på 34mm fra Uponor. De sælges ofte af de samme butikker, som sælger Wavins tomrør.

Uponor laver selvfølgelig også et tomrør der passer til deres bukkefix (eller er det omvendt?). Det er 34/28mm. Det vil sikkert også passe fint til et 20 mm gulvvarmerør. Men desværre er Uponors tomrør væsentlig dyrere end Wavins rør - nogle steder dobbelt så dyrt.

Er der nogen der ved hvor man kan købe 36 mm bukkefix? Eller kan jeg mon bruge en 34 mm bukkefix på et 36mm rør? Det bliver klemt lidt ovalt, men måske er der stadig plads til, at jeg kan få gulvvarmerøret igennem.

Mvh.
Palle Dam

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er i hvert fald en god ide, at kunne trække rør tilbage, i fald der er skade.. vi står med "måske problemer" - og får at vide at " det er problem, med de lange rør.. det kan ikke lade sig gøre, at trække tilbage...fordi der er stampet sand over bagefter.." .. Det er sgu udtur.. om måske 2 år mere.. hvor vi nu kan konstatere dårligt tilsætningsarbejde, der siver vand ud ved tilslutning :-(
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan godt bruge 34 mm. Fikser røret med gaffatape i begge ender af bukkefixen, så er der styr på det.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Er tomrør på 28mm (23mm indvendig) ikke ok til 20mm gulvvarmeslanger fra rummet de skal varme op til teknik? Der er trods alt 3mm ekstra rum.

Jeg tænker at tomrører så kan omslutte gulvvarmeslangen og ligge i betongulvet. Hvis tomrøret er 34-36mm og er bundet fast oven på armeringen der er løftet op i betonen kommer oversiden af tomrøret noget tæt på overside beton? Derfor vil jeg bruge 28mm tomrør istedet.


eliteMario

Nu er det et gammelt spørgsmål du svarer på, men hvad er fidusen i at trække gulvvarmerør i rør? Der må jo ikke være skjulte samlinger...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja, det er jo et gammelt spørgsmål, men jeg spurgte i god tid, så det er faktisk ikke så lang tid siden jeg har trukket rørene. Gulvet under mit teknikskab har jeg dog ikke fået lavet endnu. Så det er bare et hul gulvet. Hullet/det kommende teknikskab befinder sig i badeværelset, som jeg skal have renoveret lidt senere. (Huset har ikke noget bryggers). Men der kommer først varmt vand i rørene om et par år når fjernvarmeværket når frem til mig. Pt. har jeg elvarme.

Jeg dropper nok at sætte bukkefix på tomrørene, men fastholder dem i en naturlig bøjning, når jeg får støbt gulvet. De er også fastholdt, der hvor de går gennem soklen ind til badeværelset.

Der god plads til tomrørene i de øvrige rum, da jeg har lavet let terrændæk uden beton. Der er 400 mm isolering, hvoraf de øverste 30 mm er sporplader.

Årsagen til at jeg trækker gulvvarmerørene i tomrør, der hvor de går i andre rum end dem de skal opvarme, er netop at man ikke må lave skjulte samlinger. Hvis jeg skulle få en skade på et rør vil det således kun gå ud over gulvet i et rum. Jeg behøver ikke brække gulvet op hele vejen tilbage til teknikskabet.

Palle Dam

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis