Jubii - båd - færdig med den store Bundmaling-tjans!!!!!
SÅ blev vi endelig færdige med projekt Coppercoat.
Hele denne omgang med afrensning og hele moletjavsen tog 12 -14 dage hvor jeg virkelig har knoklet løs - eller rettere ligget løs - nede under båden med sandpapir og epoxy.
Som nogen af jer ved, så har jeg for 2 år siden lavet 3 felter i bunden med Coppercoat / coppershield eller hvad det nu skal kaldes. Det er rent metallisk kobber som pulver rørt i vandbaseret epoxy og malet på i 4 lag.
Det slibes let i overfladen, og kobberet bliver "irret" - grønt af diverse kobberforbindelser som er smågiftige overfor vanddyrene, ligesom et grønt kobbertag aldrig får mos-begroning. Men det er faktisk meget lidt skadeligt for miljøet, i forhold til mange andre bundmalinger.
Det "prøvefelter2 jeg lavede for 2 år siden har holdt sig ret fint fri for rurer og begroning, bortset fra tyndt slim, som slides af når man sejler hurtigt - eller skrubber lidt med en skuresvamp.
Coppercoat kan holde i 10 år - og er ca 3-5 gange så dyrt som alm bundmaling - men man slipper for afrensning og genmaling.
Fremover skal vi kun skrubbe med en skuresvamp / fint sandpapir evt med snorkel og så ikke mere - så kan båden blive stående på trailer, når vi tager den op - DET bliver skønt at slippe for at skrubbe det gamle sorte bundmaling af - Jubiii.
Ja det var lige lidt billeder.
Den blå maling i bunden er en almindelig West epoxy som er farvet blå, så man ved om man senere er kommet til at slibe igennem.
Stort arbejde altsammen - men jeg glæder mig så meget til at vi kan søsætte båden uden videre til foråret - uden at vente på pænt vejr til at male. Hurra hurra.
To ulykker kommer sjældent alene.