Lampeudtag ja eller nej

Hejsa, er igang med at renovere et hus fra 1906, med nyt loft, vægge el osv.
Mit spørgsmål er så om der SKAL være lampeudtag i loftet?

Laver gipsloft med indbygningsspot og syntes det er træls hvis der også skal være lampeudtag, når de alligevel ikke skal bruges pga spotsene.
Det skal siges at der ikke er skjulte samlinger osv.
Samlinger af alt el foregår i forfra dåserne i væggene.
Fra kontakt til spot er der monteret 3 ledet downlight kabel.
Har forhørt mig rundt omkring, men har fået meget blandet svar
Håber I kan hjælpe
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LdS
Der er ikke krav i reglementet om at der SKAL være lampeudtag, eller hvor mange der eventuelt skal være.
Men når det med paragraffer er slået fast, så mener jeg at det bliver en dårlig installation hvis ikke der er mulighed for at sætte et eller andet op. Hvem ved hvad fremtiden bringer når spots bliver umoderne. Ligeledes er det ikke god planlægning at samle alt i forfra dåser. Stikk. og afbrydere kan kun modtage 2 ledninger af hver slags, derfor skal der sikkert være en del samlemuffer i bunden af hver dåse.
Jeg har for nylig hjulpet nogle unge mennesker med at lave installation i en ombygning. Der var samme forhold, men jeg gav dem en lille hvid løgn da de spurgte om der skal være udtag, (for de var grimme) Både udtag, spots og varmegenvinding blev placeret symmetrisk i forhold til Troldtek. Det så brandgodt ud og de var tilfredse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som el-mand skriver er der ingen krav om lampeudtag til lamper i loftet, og ideen med samlinger i forfra dåser er ikke den bedste. Lav samlingerne på loftet, hvis det er muligt, i nogle kasser med mulighed for at lave en ordentlig samling. Prøv at overveje om der evt. kunne blive brug for lamper over spisebord eller/og sofabord. Få evt. sat dåser af uden at bruge dem, så der senere kan laves lampesteder uden at skulle rive hele loftet ned. Jeg har set sådanne lampesteder markeret med et søm i loftet. Det var næsten ikke til at se, hvis man ikke viste det.

fase
super, mange tak for hjælpen.
Skylder lige at nævne, at i stue og spisestue er der lavet lampesteder

det andet var i køkken, bryggers og gang
Jeg vil gerne vide, om en stikkontakt må monteres på, eller evt. forsænket, i et pudset loft. Der er træ under loftpudset til at sætte skruer fast i ?
Skal stikkontakten monteres på et underlag, eller må den være forsænket i loftet ?

Forbindelsen føres videre til endnu en stikkontakt og fra denne videre til et lampeudtag, som er forbundet videre til andre stikkontakter

Er det en lovlig metode, eller betragtes stikkontakter på samme måde som forfra dåser, der så vidt jeg ved det, ikke må monteres i loft med mindre montagen er tæt på en væg ?
Det kan tænkes, at der bliver sat en lampe med et stik i stikkontakten og vægten af lampen trækker stikproppen delvist ud af kontakten, og derved kan stikbenene i stikket blive frigjort og berøringsfarlige

Rudi
Du kan bruge en forfra dåse til at montere dine stikkontakter i. Det er ikke forfra dåsen der ikke må monteres i loftet, med lampeudtaget, medmindre det sidder så tæt på væggen, at det må anses for usandsynlig, at der kan hænges en lampe direkte i udtaget. Stikkontakter uden afbryder er forsynet med en 6 mm krave/fordybning, som skal modvirke, det du beskriver, idet kontakten vil være afbrudt, inden du kan få fingrene i kontakt med stikbenene.

fase
Annonce
Tak for svar
Skal jeg forstå det sådan, at der også i et loft, lovligt kan monteres en 3 hullers stikkontakt model, der er uden krave, men med afbryder ?

Montagen i loftet kan i dette tilfælde blive 10 cm fra væggen i et stikkontakt underlag, der kan ikke sættes en lampe i stikkontakten


Rudi
Skrevet af Hovsa på 05-01-2017 12:03
Skal jeg forstå det sådan, at der også i et loft, lovligt kan monteres en 3 hullers stikkontakt model, der er uden krave, men med afbryder ?

Da det er en ny installation, skal det være en autoriseret elektriker, som laver det. Han kender præcis reglerne, og kan lave det på det bedste måde. Så tag ham med på råd.

Her ud over: Er du ikke sød, at oprette en ny tråd, når du stiller sprøgsmål. Denne tråd omhandler et helt andet problem, end det du spørger om. Husk på, at alle, incl. den oprindelige spørger, får en mail, når der er aktivitet i tråden. Så når du sprøger om noget helt andet end tråden omhandler, forstyrer du en masse personer unødigt.

 

 

Ja, der er mig bekendt ikke nogen bestemmelser, der forbyder stikkontakter i loftet. Du kan i øvrigt læse alt om det, stærkstrømsregulativet afsnit 6. Du ved, at det så kræver nogen baggrundviden at forstå teksten.


fase
Jo, ny tråd, næste gang
Troede ikke det ville genere, da mit sp. handlede om lampeudtag

Rudi
Skrevet af Hovsa på 06-01-2017 13:39
Jo, ny tråd, næste gang
Troede ikke det ville genere, da mit sp. handlede om lampeudtag

Du skal være tilgivet denne gang, nu det er dig . Vi har jo efterhånden en længere roman om elinstallationer, deres udførelse og regler gældende for LDS folk og professionelle .

 

 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis