Gulv på tværs eller langs af gulvvarmeslanger

Hej

Jeg er ved at lave gang i mit hus og det bliver opbygget på strøer med spånplader med spor til gulvvarmeslanger.

Mit spørgsmål kommer så her:

Skal slutgulvet/parketgulvet ligge på tværs eller på langs af varmeslangerne?

Hvis jeg slår op i Uponors vejledning, så siger de på tværs men hvis jeg slår op i Novopans (som laver sporplader) så siger de på langs. Hvad er mest korrekt? Det har bedtydning for hvordan mine strøer skal ligge.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der har input her?
Fuldstændig lige meget, hver gang slangerne vender vil de jo ligge modsat i forhold til vejledningen.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er også lidt nysgerrig her - Novopan siger faktisk valgfri retning og så har de nogle retningslinjer ift overgulv afhængig af tykkelsen/styrken på dette.

Min intuition siger også at gulvet bør blive stærkere ved at lægge på tværs - men til gengæld betyder det væsentlig flere vendespor der skal fræses hvis ens overgulv skal lægges på langs af huset.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg tror jeg er kommet frem til at det er lige meget.

Sporpladerne ligger jo på tværs af strøerne og er detmed det bærende element i gulvkonstruktionen. Dermed ligger sporene også på tværs af strøerne. Det er i hvertfald ikke af hensyn til bæreevne hvis gulvet skal ligge en bestemt retning.

Som Epoxymanden skriver, så vil gulvet jo ligge i begge retninger i et stort rum, men i et lille rum ville disse retningsskift minimeres.

For mig er det så mest hensigtsmæssigt at lægge sporpladerne på langs af huset (som overgulvet), da det er en gang midt i huset, der går på langs af huset. På denne måde vil jeg kun skulle fræse 4-5 vendinger modsat hvis jeg lagde sporpladerne på tværs af huset, så skulle jeg fræse noget der ligner det dobbelte.
Humlen er om man tror på at en plade er lige stærk på begge leder når der er eg er udfræset 19mm ud af 22mm på langs - min intuition siger mig at den ville være stærkere hvis den overliggende belægning udlægges på tværs.

Et andet spørgsmål er så om pladen stadig er stærk nok til at det betyder noget - på trods af udfræsningen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har lagt samme konstruktion i mit hus, dog med sporplader fra DLH i 22mm, herunder også i en smal gang, her er strøerne lagt på tværs med en kantstrø hele vejen på langs i begge sider, for at give en god understøtning og mindske nedbøjning mellem tværgående strøer.

Se metode to i punkt 1.7.3.3 på http://www.gulvfakta.dk/gulvbelaegninger/traegulve/baerende-gulve.aspx

Så sporpladerne ligger på langs, her oven på et godt mellem lag med 500G/m2 Gulvpap og et godt lyddæmpende underlag, herpå et Pergo Laminatplankegulv (2050*205) på 9,5mm i tykkelsen lagt på langs af pladerne, de siger godt nok at man skal op på 10 mm gulv før man må undvære et pladelag imellem sporplader og gulv, Men det ligger rigtig pænt og der er ingen problemer overhovedet
Jeg har ringet til Novopan - de siger at det bedste er at lave det på tværs hvis man ikke lægger et ekstra lag plade ovenpå som trykfordelende lag.

Problematikken er ved punktlast (eg. et akvarie eller en god tung sofa med 2 voksne i). Hvis en samling i eg et laminat eller trægulv kommer til at ligge lige ovenpå slangen er det trykfordelende lag ofte nødvendigt for at beskytte overgulvets kliksystem ordentligt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er godt arbejde og giver god mening i stue m.m.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også