Ville I vælge Troldtekt til en overdækket terrasse?

I forbindelse med nybyggeri får vi Troldtekt i hele huset, og er i tvivl om vi også skal vælge Troldtekt til vores overdækket terrasse.

Normalt skal Troldtekt pladerne akklimatisere, da de ellers vil krympe efter opsætning, men når de monteres udenfor er det ikke muligt at akklimatisere dem.

Jeg har været i kontakt med Troldtekt, og de siger man nemt kan bruge Troldtekt til en overdækket terrasse.

Ville I vælge Troldtekt til en overdækket terrasse? Hvorfor, hvorfor ikke?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Nej jeg ville ikke gøre det af den simple årsage at jeg synes det vil se "forkert" ud.
Jeg ville ikke forvente at se troldtekt derude måske endda specielt når i har det i resten af huset.
Altså udelukket et subjektivt argument ud fra udseende og ikke noget teknisk jeg har taget stilling til.

kære JensJ300
T...k er et fyord er i forum og det må ikke bruges til nogetsomhelst.

spøj til side:
Hvorfor vil du bruge Troldtek til undersidebeklædning af et terassetag? Til akustisk regulering af terassen?
Troldtek har kvaliteter til udendørs opsætning. og JA, pladerne vil krympe og udvide sig en del. Bevægelser skal kompenseres i ophæng og dine fuger vil være af varierende størrelse. En pæn, glat stram fuge året rundt vil ikke kunne lade sig gøre.
En synlig ophængskinne vil kunne dække det meste. En fase gør at fugen er en del af systemet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jeg er nu af den stik modsatte holdning min genbo har skruet dem op som underbklædning i hans carport og med spots i, og hold da lige fast det ser godt ud jeg påregner selv at gøre det samme en gang i det nye år, det har siddet i 2 år nu hos ham og ingen problemer overhovedet, men om det visuelt er flot jo en objektiv mening, min uforbeholdne mening er MEGA flot til underbeklædning på en større overflade
mjølner jeg forstår ikke helt at du siger at der skal kompenseres for ophæng, kan nu ikke se at det skulle være værre end rent træ da troldtekt "kun" indeholder 50 % træ så må det da alt andet en lige være mere formstabilt end 100 % træ som vist nok også bliver brugt uder udhæng :-)

troldtekt skriver selv på deres hjemme side

"Kan jeg montere Troldtekt plader udendørs?"

Ja, cementindholdet i Troldtekt sikrer, at pladerne ikke tager skade af fugt.

Troldtekt er derfor meget velegnet til f.eks. udvendige udhæng og under halvtag.

og så har det den fordel at det aldrig skal males og hverken rådner eller mugner

så herfra er det en klar anbefaling med troldtekt som underbeklædning
En troldtekplade vil som alt andet udvide sig og trække sig sammen ved skiftende temperaturer og fugt. Jo større deling jo større absolut bevægelse.
Det gør fibercementplader også, ligesom storebæltsbroen og alt andet.
Sætter du en Troldtekt plade med K0 kant om en varm fugtig sensommerdag med en stram knasfuge, vil fugen om vinderen gabe. Det skal man (og konen) bare være forberedt på.

Tror man at man kan skrue den fast og tvinge den på plads vil det bare medføre kollosale termospændinger. Derfor anviser Troldtekt at man tillader kompensationsbevægelser i ophæng.
Bruger skjulte eller synlige ophængsskinner kan pladen bevæge sig ophæng. Skruer man det fast, skal man holde sig til anvisninger om hulstørrelse mv.

Bruger man en K5 eller K11 kant vil "den sorte streg" fra fugegab ikke være så synligt. Man skal dog kunne lide fasen.

yja ....... nu ville jeg aldrig vælge Troldtekt plader noget sted i mit hus ........ har set tilstrækkelig ældre Troldtekt loftplader ..........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også