Stævnrørspakning

Mit stævnrør drypper vand, så jeg vil gerne skifte pakningssnoren, men er i tvivl om hvordan man gør. Skal man bare skrue flangen af, rense den gamle ud og lægge ny snor i, eller skal man bare lægge en ny ring af fedtsnor og skrue til? På billedet kan man ane gevindet længst til venstre.


Jacob
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, du skruer ikke flangen af, men derimod den omløber der sidder omkring skrueakslen, under det fedt der i rigelige mængder er trykket ud af stævnrøret. Efterfølgende fisker du resterne af fedtsnoren, der sidder oppe i hullet ud, trykker lidt fedt ind, inden du erstatter det med et nyt stykke af en passende diameter og spænder omløberen med en passende let hånd igen.

Du bør bemærke at fedtsnoren ikke på nogen måde må ligge dobbelt under møtrikken. Nemmeste måde og tildanne fedtsnoren på, er og vikle den en gang omkring akslen og skære begge ender af med en skarp kniv i et "hug". Husk også og smør stævnrøret godt inden du kører igen. :-)

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Jacob Wirth Carlsen på 30-10-2016 23:19
Tak for hjælpen, nu tør jeg gå i gang. Vh Jacob

Selv tak Jacob.  

Bliver du i tvivl om noget under udførelsen, spørger du bare igen. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen. Det går ikke så hurtigt her! Nu har jeg skruet omløberen af, der stødte fladen mod yderrør. Derefter har jeg skruet gevindrøret af og er kommet til fedtet. Der sidder ingen fedtsnor noget sted? Jeg ville gerne sende billeder, men det må man ikke. Vh Jacob

Jacob
Skrevet af Jacob Wirth Carlsen på 22-11-2016 10:46
Hej igen. Det går ikke så hurtigt her! Nu har jeg skruet omløberen af, der stødte fladen mod yderrør. Derefter har jeg skruet gevindrøret af og er kommet til fedtet. Der sidder ingen fedtsnor noget sted? Jeg ville gerne sende billeder, men det må man ikke. Vh Jacob

Bare en kommer frem så ................................... 

Vil gerne se et billede eller to af stævnrøret for HELT rigtig og kunne se problemet. Prøv lige igen !

Fedtsnoren skal normalt sidde "under" omløberen.

Forstår desværre ikke helt, hvilken gevindrør du taler om ???

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Ups, har helt overset du sidder og venter Jacob. Undskyld.  

Fedtsnoren skal omkring akslen mellem den omløber med gevind og selve stævnrøret. Når du så skruer omløberen ind kommer snoren til at ligge inden i stævnrøret. Du skal kun spænde omløberen forsigtig til med hånden og bruge ringen med gevindet og håndtaget til at låse omløberen.

Næste gang vandet begynder og pible, spænder du bare omløberen en smule mere.

Husk og smøre stævnrøret for hver anden times sejlads og ved afgang & ankomst til havn. Når jeg skriver smøre, menes der kun med en ganske lille mængde stævnrørsfedt. Det vil nok svare til en omgang pr. gang på smørrekoppen. Det er ikke mængden der tætter, men hyppigheden.  

Håber du får det til at virke. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis