Stikkontakr

Hej,jeg har en afbryder til loftslys siddende (der er 2 ledninger)og vil montere en grissetryne (stikkontakt )under denne,hvordan forbindes ledninger?? PS,ved godt der mangler jord
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du sætter fasen på den ene og finder nullen i lampestedet som du montere på den anden klemme....
Og så krydser du fingrene for at du ikke brænder hytten ned, når du ikke har jord eller afbryder på din stikkontakt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er 2 ledninger 0 og fase,de er monteret på afbryder,men det kommer der ligesom ikke strøm til grissetryne af,mit spørgsmål er hvordan grissetryne forbindes,og som jeg skrev er jeg klar over jord (som bliver trukket senere)og jorden ved jeg hvor skal sidde
Er der ikke kun tændledning og fase i din afbryder? Plejer ikke og være nul ved selve afbryderkontakten - men nullen er oppe i stedet oppe i lampestedet, så du kan ikke bare lige sætte en stikkontakt til uden og trække nul ned fra lampestedet- baseret på mine GDS elevner 😉
Skrevet af Elgoggen på 30-10-2016 18:53
Der er 2 ledninger 0 og fase,de er monteret på afbryder,men det kommer der ligesom ikke strøm til grissetryne af,mit spørgsmål er hvordan grissetryne forbindes,og som jeg skrev er jeg klar over jord (som bliver trukket senere)og jorden ved jeg hvor skal sidde

 

Basal elviden: Der er IKKE nul i en afbryder
En afbryder består som navnet siger af en "dims" der kan afbryde strømmen, og en normal afbryder afbryder fasen (bare for at forvirre dig så findes der 2 polede afbrydere, der afbryder både fase og nul, men det du har er en ganske almindelig 1 polet afbryder). 
Så du skal finde en nul i lampestedet og forbinde den til mellemledningen der går ned til afbryderen, så du har både nul og fase dernede til din grisetryne

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak Martin og Henrik,tænkte nok der manglede en ledning,og jord selfølgelig,

Skal det gøres korrekt, (og det skal det vel) så bør du trække en ledning ned der har samme farve som nullen oppe i lampestedet. Den er som regel lyseblå. Hvis huset er nogle år gammel er det sikkert lavet med ledninger i rør, så det er muligt at trække tændledning eller fasen ud efter at der er bundet 2 eller 3 nye i den.
Det at der mangler jordleder øger nu ikke chansen "for at brænde hytten ned" men grysetrynen kan kun købes med jordkontakt og så skal den være virksom.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis