kanalsejlads

Hejsan.

Skulle der være nogen der ligger inde med kort, pilots osv.osv. til sejlads på kanaler og floder ned gennem Europa, til Middelhavet. ??

Så kunne jeg være hookt.

Mvh Ole

Hejsan. Skulle der være nogen der ligger inde... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okaj. Og takker Har bevis og MMSI nr, så jeg koder bare radioen med det + 9 først. Havde hørt lidt om det, men var ikke sikker.
Mvh ole

Og til Lotte.
Der var en der ville sælge den ganze molevitten vedr. kort m.m. fra Lübek til Middelhavet, og ville give besked på FB. hvad der var. Hnn sendte, og jeg så beskeden knap en time senere, og slog til. Så kom hendes svar tilbage, at jeg var for sent ude, de var solgt. >!"#¤%&/()
Dernæst fandt jeg en anden som havde deres til salg, de havde været gennem 4 gange. Jeg slog til, og vi aftalte prisen. 5 minutter efter kom der besked at de ville ikke sælge alligevel, da de muligvis ville igennem igen. !"#¤%&/(), så nu er je spændt på om den næste også fortryder.
Håber i har vejret med jer. Jeg har set efter Calabrien på google earth, og fandt den inde midt i Italiens "vrist"  ?????

Ønsker jer en rigtig go' tur, og tillykke med motoren.

Har kikket med her på tråden, og har læst bøger om danskere der har sejlet til middelhavet, spændende læsning, og sikkert 100 gange bedre at være der selv. go' vind fremover.

Må milde vinde følge jeres vej.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ja, som man jo siger, ingen roser uden torne.
Da den nye motor kom, var det uden gear. :0((((
Nå! men efter en opringning kom der en fin ny gearkasse, og så langt så godt.
Den var bare med lige afgang til skrueakslen, øv øv og tre gange øv.
Mit fundament er lavet til en gearkasse med vinklet afgang, og en ny opringning, hvor man beklagede.
Ny gear ankommet og kontrolleret, og alt er i orden, tiværtifal til nu. ;0))
Kassen monteres, og den ganze molevitten lines op efter alle kunstens regler.
Og så det store øjeblik, hvor der trykkes på affyringsknappen. Dælemæ om ikke den startede inden man kunne nå at tælle til én.
Så skulle gasindstillingen prøves, og alt ok. Så skulle gearskiftet prøves, og også her ok, lige til jeg observerede at i fremad gear kørte den den gale vej, nemlig højre om.
Jeg vidste af erfaring at Volvo gear kører venstre om, så derfor løber min foldepropel også venstre om.
Så atter en opringning. Det viser sig så at Volvo har lavet om på gearene, så til aksel løber de nu højre om, og sejldrev venstre om. det giver så lige en uforudset udgift til nye højre gående blade.
Da jeg ikke blev informeret om dette ved købet, vil jeg prøve at tvære den af på leverandøren.
Så alt i alt en spøjs oplevelse, som man jo godt kunne være foruden.
Men da jeg jo har et roligt gemyt, synger jeg bare " for oven over alting " ;0))))))))))))))))

Tillykke med den nye maskine, trods indkørings problemer.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Takker for de venlige ord. ;0)))
Nu mangler vi så bare at der kommer saltvand ud af udstødningen i stedet for ferskvand

Lige en opfølgning på min nye motor.

Kørte helt fantastisk, masser af træk, og det var jo det jeg gerne ville have. MEN !!!

Der var rystelser efter udskiftning, og opliningen blev derfor efterprøvet nok en gang efter skivet var kommet i vandet. Jeg kunne løsne flangerne fra hinanden uden videre, og gav bagerste just.møttrikker  en kvart op. samlede og prøvede, dog ingen ændring. 

Jeg købte så en 3 bladet flexofold i stedet for den tobladet gori jeg havde lånt, og JØSSES en forandring. Næsten helt lydløs, Næsten som at komme i himmelen. 

Vi sejlede så hele sesonen med smil på læben, for når den lige fik lidt havre, vågnede alle 30 gode fuldblods, og når jeg stoppede og bakkede, ja !! så stoppede hun sgu. 

Man vænnes jo desværre hurtigt til det nye, og hen på slut af 2017 syntes jeg igen der var en lille snært af lyd og rystelser, og da jeg havde en Bulflex kobling der lå, ville jeg prøve at sætte den på. Det gik akkurat, uden at skulle have skuden på land, og efterfølgende sagde skipperfruen nede fra dybet, hvad jeg havde lavet, for hun kunne ikke høre en lyd mere, og jeg kan tænke mig at det er sådan det "lyder" når der er drev på.

Og så lige her til sidst. Efter vinterkonserveringen var systemet jo fyldt med kølevæske, og da jeg laver saltvandsindtag efter søvandsfiltret til en hane ved vasken, og skulle have et T stykke på, skulle motoren lige tørnes for at få væsken fri i slangen, skete der ikke en skid, motoren var død. (ingen strøm på panelet) masser af strøm på startbatt. Kort fortalt, efter mails med Strandby Bar de mig kontakte Jammerbugt Marine, da de jo havde service på motorene. Han kunne fortælle at de  motorer kom med en dårlig MDI boks. (Styringen).

Han ville komme og se på sagen, og kom senere med en ny boks, som han havde liggende. og Jøps, så kunne hun starte igen, Den skal så bare skiftes igen, da det muligvis er en af den gamle type, og jeg gad ikke ligge et sted nede i kanalerne med en motor der ikke kunne starte..

Ja venner, det er så hvor vi står lige nu


Ja!!! så lige en opfølgning for de der er intreseret, og alle i andre. ;0)))))))))

Sommeren er ved at være overstået, og motoren har virkelig fået lov at lave noget, da sommerferien jo ikke var noget at skrive hjem om. Ment, at der var ingen vind, og når den så var der, var der for meget af den. Forbrug ved 1900 omd. ca 6 - 6,5 kn ca 2 ltr/t. ikke så ringe endda. da hastigheden i kanalerne er 5 kn. kører den ned på 1500 omd, og ca 1-1,5 ltr. tim.

Har forøvrigt begået en lille hj.side,  http://www.sy-damen.dk/ hvor alt vedr. båd, os, og hele vores drømmetur følges op..

Lige en opfølgning til de "intereserede". Bunden skrabet ren for ca. 15 års bundmaling, slebet og primet, hvorefter der er lagt 4 lag coppercoat på. Skal så ikke tænke på bundmaling de næste 10-15 år. 

Kan sees på "damens" hj.side.

Tillykke med det flotte arbejde med Coppercoat.
Jeg synes at det ser flot ud og desuden så er det jo nogen rigtigt gode fotos, som i tager hele vejen igennem.

Jeg håber at I bliver rigtigt glade for Coppercoaten - jeg her selv behandlet vores båd for 2 år siden, og er meget tilfreds med det ------
---- på billedet ser I ind på siden af båden lige efter optagning (efterår 2018)
hvor jeg bare har gnubbet lidt i det brune "slim" som sidder løst på overfladen.
Der kommer lidt brunt "slim" som normalt slides af, når vi sejler.
Ellers var der ikke een eneste rur i hele bunden.
Så jeg er meget tilfreds med hvordan det virker.


To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også