Kabel med 10 x 1,5 mm2

Jeg skal bruge 10 1,5 kvadrat ledere, dvs ingen jord (gul/grøn). Har ledt men ikke fundet andet end 5x og 7x1,5 med jord.

Nogen der har et link til et sted (ellers bliver det jo nok 2 stk 7x1,5)?


Jeg kan alt - når det lykkes.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den er ikke så nem... du kan få en 10G1,5 altså med jord (G=Ground) (el nr. 30.33.778.335) eller en 14G1,5 (el nr. 30.33.778.393) og de fås kun på tromler af 500 mtr, som nok kan købes i afskåret hos grossisterne.
Se side 2 i dette dokument


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nu kommer det lidt an på hvad det skal bruges til. Er det til fast installation, altså med en trådet ledere så er ovenstående fra Henrik naturligvis måden t gøre det på.
Men man kan få flertråder monterings kabel til maskiner, uden jordleder. Og jeg mener netop 10 x 1,5 eksisterer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det her var bare lige første hit på google, de sender til danmark. 11x1,5 kvadrat. Ved ikke om der er jord i, men hvis du kun skulle bruge 10, så er det vel ligegyldigt om den 11. er en jord.
Har ikke lige kigget om prisen er rimelig, eller forsendelse. Men du kan prøve at google lidt rundt. måske du finder en DK forhandler.
Ellers kunne du prøve at ringe og høre nogle af dine lokale elektrikere om det var noget de kunne købe hjem i den mængde du skal bruge. God jagt
Skrevet af ev elmand på 30-10-2016 18:19
Nu kommer det lidt an på hvad det skal bruges til. Er det til fast installation, altså med en trådet ledere så er ovenstående fra Henrik naturligvis måden t gøre det på.
Men man kan få flertråder monterings kabel til maskiner, uden jordleder. Og jeg mener netop 10 x 1,5 eksisterer.

Det har du ret i Erik.... jeg tænkte bare på installations kabel, men er det en tilledning er sagen jo en anden 

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg skal have 24 volt 2,5 watt (~10 ampere) igennem ca 10 meter, og mit umiddelbare gæt på nødvendigt tværsnitsareal var 1,5 mm2. Har lige lavet en lille beregning på nødvendigt areal ved max 5% spændingstab - det gav 1,4 mm2. Det giver mig en margin op til 10,8 meter kabel. Hvis jeg har regnet rigtigt!

Illisher: Hvad var hittet?

Tror det ender med tre 5-ledere, så er der også lidt overskud af ledere (må man forresten blande 24 og 230 volt i samme kabel?)


Jeg kan alt - når det lykkes.
Annonce

Du må lige have fat i regnemaskinen igen med den udregning :p hehe
2,5W / 24v = 0,104A ~ 104mA

Hovsa, ja der glemte jeg da et link :p http://lth-gmbh.de/STROM/Kabel/Meterware/Kabel-Oelflex-11x1-5-grau-Preis-per-Meter.html

Ups:

P = U x I => I = P/U ~0,1A => nødvendigt tværsnitsareal ved 5% spændingsfald, 10 meter ~0,015 mm2, så det er ikke udfordringen (damn!!! Hovedregning når man er træt)

Men det gør det faktisk ikke lettere at finde noget ordentligt 1-trådet 0,6 - 0,75 (det er svjks det der sidder på enheden)


Jeg kan alt - når det lykkes.
Så er der alle muligheder med telefon kabel, og datakabel cat 5 eller 6. (godt nok kun 8 leder)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nå ja , jeg kunne heller ikke få din første beregning til at passe. Der er da masser af kabler med omkring ti ledere i. Styrekabler maskinledning, prøv at se på NKTs hjemmeside.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis