Installering af naturgas i hus med El-varme

Jeg har lige købt et hus med elvarme, dog er der også brændeovn, så denne kan jo tage en del af slæbet MEN.
Jeg er selv elektriker og har i overvejelserne at lave stikkontakter, netværk samt nye antenne kabler i det meste af huset. Så er spørgsmålet. Nu jeg alligevel skal rille i alle væggene, må jeg så rille rørerne til radiatorne ind i væggen også eller skal de rør ligge i gulvet?? Jeg mener bare hvis der sker en skade er det jo lige så slemt under gulvet som i væggen??

Jeg er ikke så interesseret i at skulle have gulvet op da det er helt nyt, derfor er jeg så interesseret i at det skal i væggen og så kan det nok også laves pænere, men må jeg dette??

Håber der er nogen der gider hjælpe

Mvh

René
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rene

Hvis du ønsker at skifte til fra el naturgas, kan du muligvis få støtte.
Prøv at se følgende hjemmeside: http://www.farvelel.dk

Når du skal have fat i rillefræseren, mener jeg det er en god ide, at få varmerørene indmuret. Med 15mm PEX rør skal du fræse ud til 25mm rillerør.
Du bør nok lige aftale med VVS'eren hvad du gør, da tilskudsordnigen kræver arbejdet udført af en håndværker.
Normalt bliver rørene lagt i særlige gulvpaneler ved konverteringsopgaver, men din løsning er klart bedre.

En lille ide!
Når du har murret rillerne til igen, kan du evt. markerer røret med magnetisk maling (kan overmales) så ved du hvor rørene sidder. Alternativt kan du lægge et stykke installationsledning ind sammen med PEX-røret - så kan du søge det.

Jeg har selv indmuret rør sidste år og fik dem ikke markeret. Det er ret dumt nu.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

PEX-rør kan købes isolerede. Hvis/når de trækkes i tomrør er der jo i øvrigt ikke direkte kontakt mellem rør og mur, hvilket må begrænse varmetabet en del :?:

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Til Sennels indlæg:

Hvis der er tale om en dårligt isoleret ydermur, er indmuring nok en dårlig ide. Ellers ser jeg ikke noget problem.

Man kan også indmure rør med isolering, men så er det ikke "bare-lige-riller". Her taler vi ø50mm.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Jeg vil jo helst have det så pænt som muligt, og ville derfor selv lave rørerne klar. Spørgsmålet er bare om jeg må?? Er der nogen der er helt sikre på at jeg må ligge det i væggen??

Hvor finder jeg evt. rør og lign. billigst??
Annonce
PS. tak for de mange svar, dejligt i gider hjælpe. smile
Hej Rene

Du må gerne indmure dine varmerør. Du skal dog overholde nogle regler. Der må ikke være skjulte samlinger. Det betyder du skal trække medierøret (pex-rør) ubrudt fra en tilgængelig samling til den næste.
I praksis trækker du et pex-rør fra en fordeler og direkte ud til en radiator. Ved radiaroren placerer du en indmuringsdåse (se billede).
Når du når så langt har jeg flere tips.
Rillerøret må i princippet godt samles under vejs, men det bør undgås.

Jeg har købt alle materialer hos VVS-grossisten. Billigere har jeg ikke fundet det.

Fortæl lidt mere om dit hus. Hvilken type mur taler vi om?

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Ok, lyder godt, så riller jeg det ind sammen med de andre nye installationer.
Ja, væggene er delvis af gasbeton og mursten. Så det kunne jo nogen steder være isoleret bedre. 1 sal. er bygget i 96 og er isoleret godt. Tænke lige på måske at ligge nogen gips plader på væggene med isolering bagved og så kunne jeg jo evt. trække de forskellige ting der, men så mister man jo lidt plads plus at vindues karme med mere skal ændres, så tror jeg ikke helt jeg vil.
Kanon hvis jeg må ligge det i væggen også, så skal der bare smides rør ind. il el, netværk, antenne, og til varme. Der bliver sku ikke til at slå et bileld op :lol: Nå pyt jeg må igang med at forberede mig til når vi overtager det nu her snart.. smile
Hvad angår indfræste instalektione, både el og vand samt varme, så må de mig bekendt kun trækkes vandret og lodret, altså ikke noget med skråt ned over muren et sted..

Dette for at man så lettere kan undgå at ramme rør og instalektioner når de er fræst ind i "faste" rammer. ellers er der let noget anerki i placering og fare for at skrue "Hjortens flugt over plankeværket" op netop i en eller anden instalektion.

MVH Njord
Hej Njord, det har du ret i, der er ikke noget med at spare tid med at gå skråt, alt skal være som du siger lodret eller vandret, dog passer det for det meste også, da jeg sætter alle el-ting med 10 cm fra gulv/panel til overkant af dåse, og da der skal mere end en op, ja så passer det med vandret i bunden hele vejen rundt. smile
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også