Montering af generator på Farymann 2V 1972

Jeg har brug for jeres hjælp, da jeg lige har fået et sejlskiv med en ældre Farymann 2V, og med generatoren liggende ved siden af. Der er ikke nogen relæer, og der ligger et større ledningsarbejde foran mig. Motoren startes fint ved at kortslutte to ledninger der ligger ved siden af den. Generatoren ser ud som på vedhæftede billede. Jeg tænker, at "+" sættes til startkontakten og "Ind" til en ladelampe og til den tændingslås, der endnu ikke er tilsluttet, minus er ved montering af generatoren på motoren, da motoren er tilsat et minus kabel. Tager jeg helt fejl, eller er jeg på rette vej? På forhånd stor tak, mvh martin 

 


Laurin 28
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ligner samme tilslutninger som en (gammel) Lucas generator.
De 2 store ben er Reguleret strøm ud fra generatoren, da de er sammenkoblet, og du kunne passende lade et kraftig kabel derfra gå over på starteren, hvor kablet fra batteriet kommer på.
Det tynde ben skal kobles på en ladelampe, som får strøm fra tænd.låsen.
Altså en strømførende ledning fra tændingslåsen når der kommer tænding på. derfra gennem ladelampen, og til generatoren. Når du sætter tænding på løber strømmen gennem ladelampen og i stel gennem dioder i generatoren, derved tænder lampen.
Når du starter motoren, bliver den tynde pol på generatoren positiv med 12 v, og med 12 v. på begge sider af ladelampen, går den jo ud, og generatoren lader, og helst omkring 14,2 V. Elementary my dear Watson.
Og rigtigt med hensyn til stel, det får den gennem bespændingen på motoren.
Håber dette var svar på dit spørgsmål.
Mvh Ole

Stor tak for hjælpen Ole. Jeg har gjort som du skriver, men når jeg måler på batteriet mens motoren kører, viser den kun 12,23 v, dog stigende til 12,27 efter en ti minutters tid. Skal jeg mon lave en direkte ledning fra batteri minus til generatorens stel? Endnu engang tak for din hjælp. Mvh martin

Laurin 28
...iøvrigt tænder ladelampen først når jeg tørner motoren, og går ud når den starter...?

Laurin 28
Prøv at mål med voltmetret, direkte på generatoren, fra + udgangen og til stell, er der heller ikke højere spænding her, er der andet galt..
Har du monteret en ladelampe ???

Vi prøver igen, i morgen --
Tak Jens, god ide, og ja, fra den lille terminal (IND-ikator?) på generatoren, gennem en 2 watts pære til tændingslåsen. Min bror påstår at generatoren ikke får omdrejninger nok - altså at det er en til en benzinmotor, og at jeg skal have fat i en specielt til dieselmotorer fordi de kører med lavere omdrejninger. Min Farymann motor kører med max 2500, står der...

Laurin 28
Annonce
Den skal kunne lade alligevel, en benzinbil kan jo også lade i tomgang, så alt efter hvor store remskiver du har på motor/generator skal den kunne lade.
Det kan jo også være din generator er defekt, så du kunne tage den med ind til en autoelektriker så kan de hurtigt afprøve den, det koster ikke alverden.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er rigtigt. Det tror jeg skal prøves, det med autoelektrikeren. Tak.

Laurin 28
Kan se på postnummeret at du er "langt" væk, ellers kunne jeg se på den.
Jeg kan tro at relæ/kulholder er sammenbygget, og fejlen kunne ligge i et opslidt kul.
Mvh Ole
Jeg har nu sat en generator fra en audi 100 på, som jeg på forhånd vidste virkede. Når jeg måler på batteriet når motoren kører, stiger spændingen langsomt over få minutter. Så må den jo virke. Jeg var ellers sikker på, at når man måler på batteriet under motorgang, skulle den gerne vise noget mellem 13,7 - 14,7 volt. Det er den tredie generator jeg prøver. Tak for jeres respons.

Laurin 28
Er dit batteri i orden, hvis det er falden sammen eller lignende, vil du ikke kunne lade det op.
Den skulle da gerne komme over 14 volt, når den har kørt lidt.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis