Beslag mellem 92x92mm stolpe og 45x145spær

Hej,

Spæret skal gå over 92x92 stolper. Findes der et beslag så jeg kan montere spæret ovenpå stolpen ?
Det er til et carport tag.

Bemærk: jeg skal montere dem ovenpå fordi jeg har lavet en fejl og stolperne er for små så jeg kan ikke montere dem på siden af stolpen.

/donnib


 

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mon ikke denne kan bruges. den skal vendes så flappen kan gå på siden af spær. Den findes i forskellig størrelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
hvorfor monterer du ikke en rem ovenpå dine stolper ............ det gør det hele mere simpelt ....... så kan du også få monteret nogle vindkryds så hele konstruktionen ikke vælter ......

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Skrevet af ev elmand på 29-10-2016 21:19
Mon ikke denne kan bruges.

Jeg kan ikke se noget, måsker kom linket ikke med ?

 

 


 

Skrevet af g.lykke på 29-10-2016 21:20
hvorfor monterer du ikke en rem ovenpå dine stolper ............ det gør det hele mere simpelt ....... så kan du også få monteret nogle vindkryds så hele konstruktionen ikke vælter ......

Tak for input men hvad er et rem ?  og....hæver det konstruktionen ? Hvis ja kan det være et problem, jeg må maks lave en højde på 2,4 i skel og jeg er allerede 8cm over 

 


 

En rem er en bjælke du sætter/ skruer på siden af dine stolper, hele vejen i husets længde. Den kan gå præcis til toppen af stolper, eller lidt over. Så kan spær ligge oven på denne rem og skrues ned i den. Så slipper du måske helt for beslag.
PS. der hvor min tekst fremtræder med blå skrift trykker du. Så synes jag at link fungerer på min PC Men det er carl ras og der er et universalbeslag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Du kan endda gøre det rigtig fint ved at skære det halve af stolpen væk 95 mm ned. Så kan der ligge en 45 x 95 rem på dette hak.
I en af de firkantede rammer der dermed opstår bør du montere en skrå diagonal i. Det forstærker det hele kolossal så det ikke dejser omkuld som et korthus.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Problemet er at mine stolper er for korte så jeg kan ikke skære halvdelen af og lave denne konstruktion fu foreslår. Det var hele ideen da jeg købte de to 45x145 men fandt så ud af de var for korte. Jeg har lavet en hurtig tegning.

Jeg har 5 stolper i hver side. Stolperne ligger 1,5 fra hinanden fordi der er et hegn. Jeg vil så bruge disse stolper til at lave carport taget. Ovenpå disse stolper var min ide at lave den konstruktion du foreslår i hver side med den 45x145 spæ men det går ikke og nu prøver jeg at finde ud af hvordan jeg kan bruge disse to spæ ovenpå stolperne, alternativet er at jeg køber noget andet træ ? Kan jeg købe to 3m stolper og så ligge dem ovenpå stolperne altså isteden for den 45x145 ? Mine "rigtige" spær er 45x245 og de går på tværs men fordi de skal ligge 0,5 m fra hinanen (jeg har 6m uden understøtning) så var det derfor jeg ikke kunne ligge de rigtigt spær ovenpå stolperne direkte.
Håber det giver mere mening nu.

 


 

Du har et udtryk der hedder "rigtige spær" det er det der forvirede lidt.  Det får mig til at tro at det os andre kalder REM kalder du SPÆR.
Men nok om det, det beslag jeg havde link til kan holde dit "spær" tryk her

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 29-10-2016 22:25
Du har et udtryk der hedder "rigtige spær" Det får mig til at tro at det os andre kalder REM kalder du SPÆR.
Men nok om det, det beslag jeg havde link til kan holde dit "spær" tryk her

Ja du har ret, jeg kalder det spær fordi det er et spærtræ jeg bruger, Godt at forstår udtrykkene så ja mit problem er at jeg ikke ved hvordan jeg monterer mit rem (45x145) ovenpå stolperne når jeg nu ikke kan montere dem ved at skære i stolperne som jeg eller vil have haft ønsket. Er de beslag du foreslåg ok med hensyn til vind og sug ? Som du kan se er mine spær 45x245 og de skal stå på remen 

 


 

Jeg er sikker på at de sagtens kan holde taget både oppe og nede. Men de kan ikke holde det "stående". Der skal du have 1 skråstiver i hver side. Men hvis dine stolper er gravet ned, som plankeværk så holder det jo også det hele oprejst, også sideværts.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis