Lunkent vand i bruser

Hej alle

Vi er begyndt at få mere og mere lunkent vand i vores bruser, selv om der er skruet helt op for varmen. Alle andre vandhaner i huset kan sagtens blive omkring 50 grader, men bruseren bliver kun 35 grader. Så jeg går ud fra det er i selve armaturet og ikke veksleren fejlen ligger. Vandtrykket i hele huset er til den lave side.

Er armaturet færdigt, eller kan man reparere på sådan noget? Sidder der ikke en termostat indeni? Det er et ca. ti år gammelt Børma.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Forudsat du ikke kan skrue op for temperaturen på amaturet, er der noget der tyder på det er termostaten i brusearmaturet der er er ved og være kalket til eller blevet defekt. Du kan tage termostaten ud og afkalke den i eddike/citronsyre og se om det hjælper. Hvis ikke det hjælper, er alternativet er ny indsats eller nyt armatur. :-)


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen, og tak for svar. Jeg har nu prøvet at adskille armaturet og udtage termostaten i følge denne:

http://www.borma.dk/Files/Billeder/produktkatalog/3INSTRUKTIONER/A3260AAI.pdf

Hvis det nu viser sig ikke at hjælpe, vil jeg prøve at udskifte termostaten. Hvor køber man sådan en billigst, jeg vil jo helst ikke røvrendes af en vvs-mand?
Skrevet af Munke på 30-10-2016 13:18
Hej igen, og tak for svar. Jeg har nu prøvet at adskille armaturet og udtage termostaten i følge denne:

http://www.borma.dk/Files/Billeder/produktkatalog/3INSTRUKTIONER/A3260AAI.pdf

Hvis det nu viser sig ikke at hjælpe, vil jeg prøve at udskifte termostaten. Hvor køber man sådan en billigst, jeg vil jo helst ikke røvrendes af en vvs-mand?

Der er reperationsvejledningen jo. 

Tja, billigste sted er formodentelig de veb baserede salgssteder af soooo slige sager. Men også VVS-eksperten eller måske den lokale tømmerhandel. Prøv og google reservedelen for bedste pris.

Pøj pøj med reperationen. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen, her er en update

Jeg tog termostaten ud og lagde den i blød i eddike (havde ikke syre) et par timer. Jeg monterede så termostaten igen, og bagefter var der - måske - en lille forbedring. Temperaturen var måske et par grader højere, men stadig ikke helt varmt.

Normal procedure for at gå i bad:
Tænd for brusearmatur - fuld varme og fuld tryk (som er lavt).
Tænd for vandhane over håndvask - fuld varme og fuld tryk - i ca. 15-20 sek.
Så er vandhanen brændende varm (måske 50 grader), og brusebadet er så ca. 35-36 grader.

Så kom jeg i tanker om noget jeg havde læst i min internetsøgen (måske her på sitet); ÅBN FOR DET KOLDE VAND på vandhanen. Så skal jeg da lige love for der sker noget! Efter ca. 5-10 sek. bliver brusebadet brændende varmt, og jeg må faktisk skrue ned ... Jeg må dog endelig ikke skrue for langt ned, for hvis jeg så skruer op igen, bliver det bare ikke varmere.

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad der ligger bag denne opførsel. Er det alligevel termostaten der er defekt? Jeg kan købe en ny for knap 300,-, så måske er det et forsøg værd. Kan det evt. have noget med det lave vandtryk at gøre?
Har lidt svært ved og gennemskue hvad det er du gør. Men på side to af den vejledning, du linkede til står der noget om at temperatur knappen skal justeres til en passende max temperatur, har du gjort det ?

Hvis du mener det er et problem ved du ikke får skruet nok op for vandtrykket på grund af en påkoblet sparebruser, fås der plasticindsatser til iskruning mellem armaturet og slangen. Måske en sådanne kan hjælpe ?

Link til/som eksempel: http://www.bauhaus.dk/vandsparer-t-ilaegning-i-bruseslange-2-stk-diaqua.html

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Skrevet af Nitter på 31-10-2016 22:17
Har lidt svært ved og gennemskue hvad det er du gør. Men på side to af den vejledning, du linkede til står der noget om at temperatur knappen skal justeres til en passende max temperatur, har du gjort det?

 

Ja, det har jeg gjort. Eller rettere forsøgt, for temperaturen når jo aldrig op på de 40 grader som der skrives.

Jeg mener at vandtrykket i vores hus er lavt, måske for lavt?

Jeg prøver lige at beskrive igen: Når vi skal i bad åbner vi for både vandhane OG bruser, for ligesom at "sætte gang i" det varme vand. Så bliver bruseren kun lunken (hvor vandhanen bliver brændende varm). Nu har jeg så opdaget at ved at slå vandhanen over på kold i ca. 10 sek., bliver det varme vand i bruseren boostet, og den stiger fra de sædvanlige 35 grader til over 40.

Hvordan det kan være det er sådan, forstår jeg ikke ...

 

En termostatblander fungerer i princippet som et normalt armatur med to håndtag. Hvis vandet er for koldt i forhold til indstillgen lukker den mere op for det varme vand og ned for det kolde.

Ser vi igen på et normalt armatur har de fleste vist erfaret, at når man endelig har fundet den rette indstilling, så er der en anden i huset, der bruger varmt vand, og derefter falder temperaturen i badet. Når den anden lukker for det varme vand, så stiger temperaturen i badet.

Det samme sker hos dig. Termostaten kan åbenbart ikke helt lukke af for det kolde vand, så den resulterende temperatur bliver 25-30 grader. Når nu du åbner vandhanen på den kolde side, så falder vandtrykket på den kolde tilgang til termostaten, og der strømmer mindre vand til den kolde side. Når det varme blandes med mindre koldt vand, så stiger temperaturen.

Termostaten burde lukke helt af for det kolde vand så længe temperaturen ikke er nået, så jeg vil anse termostaten for defekt eller tilkalket.

For øvrigt er eddike og eddikesyre det samme, blot med den forskel, at eddike kan være tilsat sukkerstoffer.

Det siger desværre heller ikke mig noget. Der må være andre, der er lidt mere forstandig ud i et gammelt Børma bruseamatur end undertegnede ?

Har været ude og lege med mit billige tilsvarende armatur. Desværre kan jeg ikke nedsætte trykket på samme måde som din installation, så ved ikke om det kan påvirke temperaturen her. Er der åbnet på armaturet og jeg efterfølgende lukker næsten helt ude på hanen ved måleren, påvirker det ikke temperaturen. Har så en almindelig VVB.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svar til jer begge. Jeg tror det er som efry siger, at termostaten ikke lukker af for det kolde vand i bruseren (blandingen bliver for kold). En ny koster knap 300,-, så det må jeg prøve. Indtil videre har vi fundet en work-around, med det kolde vand i vandhanen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis