Pænt snit i laminatgulv

Hej alle sammen

Er ved at ligge et Pergo Living Expression Nordisk Ask plankegulv, og hvde egentlig planlagt at lave nogle overgange enten med metalskinner eller medPergo egen 5i1 liste.

Men nu tænker jeg lidt på om det er muligt at lave så pæne snit i et laminatgulv at man kan tillade sig at "vise det frem"

Og hvis man kan, hvad er fremgangsmåden så og hvilket værktøj skal bruges?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo an på hvad værktøj du har. Med en god fintandet fukssvans, kan det gøres ret pænt. Og der skal så saves ovenfra, så tænderne skærer på nedad turen
Med en rundsav od så køre langs et lige stykke der bliver spændt på, kan det blive lidt bedre, men så skal du køre bagfra. Tænderne vil så lave deres små kantafslag bagpå.
Med en dyksav der kører i en føringsskinne, kan du lave det lige så flot som fabriksfremstillet. Der skal der køres oppefra, da føringsskinne holder på kanten så det ikke slår kanter af.
Men alfa og omega i alle tilfælde er jo præcis opmærkning så det står vinkelret bagefter.
De 2 første metoder indebærer at du skal save hver panel for sig på et bord eller et par bukke. Den sidste kan god skære det meste når det er lagt på plads. Og derved får du en bedre lige linje, men der kommer jo til at mangle lidt når saven kører imod muren i dørhullet. Så må du tage det op og få det savet bagefter. Det kan gøres med omhyggelig placering af føringsskinne igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar ev elmand

Jeg har eller kan få adgang til det værktøj som du nævner.
Hvis man bruger en dyksav, er der så en specialklinge som skal bruge, tænker laminat sløver/ødelægger vel de fleste klinger.

Skal bruges op mod et sted hvor der er et skydedørsgarderobe som jeg satte op for et par år siden, og valgte ikke at pille ned ved renoveringen af gulvet, så jeg vil foretrække ikke at skulle putte en gulvliste på lige foran skabet, men bare lave et rigtig pænt snit.
Men så kommer du jo til at se på en 10 mm luftspalte foran skabet? Formålet med listen er vel mere at skjule denne, end at skjule et grimt snit?
10 mm. Havde håbet på at jeg kunne holde den noget mindre, ved godt det skal klikkes på plads, men mindre må kunne gøre det, og så ville jeg dække det med en pæn lille fuge. Tror du ikke det er muligt
I Pergos installationsvejledning står 5 mm, som ikke må fuges.
Se punkt 12:
http://az536207.vo.msecnd.net/~/media/product%20database/dar-pergo/documents/instructions/installation/laminate/installationinfo-laminate-da.ashx?vs=2
Annonce

Hvis du vil undgå at det flosser kan du køre saven baglæns, ved at trække den, istedet for at skubbe den. 
Det er specielt nemt hvis du bruger rundsav med føringsskinne.
Du lægger skinnen hvor du skal skære, og trækker saven til dig, mens klingen kun lige "kysser" overfladen. Så kan du derefter skære almindeligt og du ender med et rent snit, på begge sider af din gulvplanke. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis din garderobe er løse låger og an skinne dér er skruet fast u gulvet, så er det vel "Peace off cake" at skrue det af.
Ellers er der den mulighed at du lægger gulvet helt imod modstående væg. Hen imod gaderoben saver du blot nogenlunde lige.
Når hele gulvet er lagt Skærer du med dyksav (det er den der kommer tættest på garderobe ) 13 mm fra garderobe. Når det hele er skåret til, tager du et koben og skubber hele gulvet 8 mm over. Så har du 8 mm ved væg og 5 mm ved garderoe. De gange jeg har lagt lignende type gulve, har jeg altid kunnet skubbe med gulvet. Tag hensyn til evt. rør til radiatorer, her skal der være mere luft i de ene side.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville ikke satse på, at føringsskinnen fra en dyksav kan forhindre oprifter !

Hvis du bruger en dyksav, skal du først lave et snit som kun lige bryder overfladen på laminaten (0,5mm...prøv først på feks bagsiden af gulvet). Derefter flytter du skinnen en blyantstreg væk fra snittet og skærer så igennem gulvet. Det giver et perfekt snit, såfremt klingen er skarp.

Pinkhenriks metode er også rigtig god, men vær sikker på der ikke er risiko for at klingen 'slingrer' (slidte lejer eller urolig føring).

Du skal selvfølgelig lægge gulvet først hvis det skal være 100% godt, så der skal være plads til dyksaven ved skabet.

...men hvis du er kreativ med at vælge den rigtige aluprofil kan du næsten få det til at se ud som om den er en del af den skinne som skydedørene kører i...

Og noget helt tredje er : hvorfor hæver du ikke bare skinnen til skydedørene, kan du ikke justere dig ud af de ca. 10mm i højden ?

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis