Taber tryk i radiator rørene

Hejsa

Min Kæreste og jeg har fornyligt købt et hus med luft til vand varme. Vi har nu taget anlægget ibrug, og varmen fungere fint.

Jeg har læst mig til at trykket rundt i radiatorerne skal være lige under 2 bar. hvis den ikke er dette, sakl der fyldes vand på.

Vi oplever nu at ca. en gang i ugen at skulle fylde vand på for at hæve trykket til de ca. 2 bar.

 

Jeg går ud fra dette ikke er normalt, og der er en fejl (utæt) i systemet. Jeg har været rundt ved alle radiatorer her der der ikke noget at se.

 

Så er det meningen at der skal fyldes vand på løbende? (tænker nej)

Hvordan finder man utætheden?

 


Claus
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er naturligvis en utæthed et sted. Og med så lang interval imellem opfyldninger er den ikke nemt at finde. Må jeg lige spørge, når i fylder op tager det så ganske få sekunder, eller tager det mere end ca. 30 sekunder.
Hvis meget kort tid kan det være ekspansionstank der er stået af.
På den fabrik hvor jeg er reparatør oplevede jeg det samme igennem 1-2 år. Det viste sig at det bare var sikkerhedsventil i fyret der dryppede lidt. Men dryppet gik lige ned på nogle varme rør så vandet fordampede med det samme. Tilfældigvis havde jeg lige en hånd inde da der kom et dryp, og kunne så mærke det.
Så måske sikkerhedsventil er utæt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er vel heller ingen der siger, at trykket skal være to bar. Prøv når trykket falder at se om det falder under et vist niveau og bliver stabilt der. De fleste huse klarer sig fint med en bars tryk (10 mVs). Men ellers er det som el-mand skriver.

fase
Skrevet af ev elmand på 28-10-2016 08:15
Der er naturligvis en utæthed et sted. Og med så lang interval imellem opfyldninger er den ikke nemt at finde. Må jeg lige spørge, når i fylder op tager det så ganske få sekunder, eller tager det mere end ca. 30 sekunder.
Hvis meget kort tid kan det være ekspansionstank der er stået af.
På den fabrik hvor jeg er reparatør oplevede jeg det samme igennem 1-2 år. Det viste sig at det bare var sikkerhedsventil i fyret der dryppede lidt. Men dryppet gik lige ned på nogle varme rør så vandet fordampede med det samme. Tilfældigvis havde jeg lige en hånd inde da der kom et dryp, og kunne så mærke det.
Så måske sikkerhedsventil er utæt.

Jeg åbner ikke meget op for vand tilførslen, så vil tro den er åbne i ca. 10 sek.

Når trykket falder og nærmer sig 1 Bar, så suser det meget i systemet. (en høj susende lyd kan høres)  

 

 


Claus
Det tyder på at din ekspationsbeholder er færdig, så det ligner en ny.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 28-10-2016 08:32
Der er vel heller ingen der siger, at trykket skal være to bar. Prøv når trykket falder at se om det falder under et vist niveau og bliver stabilt der. De fleste huse klarer sig fint med en bars tryk (10 mVs). Men ellers er det som el-mand skriver.

Når jeg er hjemme i dag vil jeg prøve at lufte radiatorerne ud. for at se om det hjælper på den susen som jeg skrev om til El-manden!

 

 


Claus
Annonce
vedr expansions beholderen har vi prøvet det samme problem, trykket faldt efter lidt tid, efter skift til ny beholder var trykket fast igen.

hvis beholderen er på fx 15 L så skal den igen være på 15 L aldrig mindre.

En ny koster ca 3-400,- kr og man kan nemt selv skifte den
I trykekspansions beholder sidder der en gummimembran, som er pustet op med et vist tryk (fortryk på 0,8 ) bar) . Hvis den bliver utæt og mister sin luft, så har du en meget hurtig trykstigning når vandet bliver varmt, Og det fiser ud af sikkerhedsventil. Hvis vandet så køles af fylder det ikke så meget og du ser at trykket falder.
Det kan derfor sagtens være trykekspansion beholder der er defekt. Det er sikkert en rød beholder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis