Hulrør til allerede trukne pexrør

Hej LDS

Jeg har nogle allerede trukne pexrør, der skal føres gennem nogle hulrør i en væg. Jeg overvejer at lave det selv, men vil høre jer, om det er et realistisk projekt for en hobbyhåndværker og evt. hvad jeg skal tage højde for. 

- Hvordan får jeg rørene fri uden at ødelægge hele væggen?

- Hvad skal jeg være opmærksom på i forhold til rørene?

Og hvad I ellers lige tænker, der er vigtigt at have in mente

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det yderrøret der skal eftermonteres, så det bliver på samme måde som helt ude til højre ? Det er praktisk taget umulig hvis rørene er støbt ind hele vejen. Hvis de kun går igennem den viste mur og ellers i hulrum en meget stor del af vejen så er vel mulig. Lidt nærmere forklaring hvis det er løsningsforslag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den hurtigste måde vil være at bore to huller som passer til tom-rørene og trække nye pexrør. At forsøge at hakke de eksisterende rør fri vil dels tage lang tid og der vil dels være en stor risiko for at du alligevel skal trække nye rør, fordi du får ødelagt de gamle.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar

Det er en hulmur mellem køkken og badeværelse. Jeg har ikke selv lavet det, men skal rette op på fejlen i forbindelse med salg af min andelsbolig.
(Aner ikke, hvordan det kunne gå gennem syn, da jeg købte min. Morale: Få altid selv lavet en el- & VVS-rapport ved indflytning. Min eltavle var også helt skidt sat sammen, åbenbart, og igen slap den gennem synet. Nå, nok om det).

Pexrørene er spændt op mod badeværelse inde fra hulmuren, så at skifte rørene bliver noget cirkus, hvis de skal fikses med nye huller.
Derfor er jeg mest fristet af at hakke de nuværende fri, koble dem fra på køkkensiden, sætte hulrør på, spænde på igen og spartle væggen op.

Giver det mening eller stadigvæk dumt for en amatør med hæderlig snilde?

Hvis du hakker de nuværende fri, får du dem sandsynligvis beskadiget. Hvis væggen er af mursten, kan du tage en sten eller to ud over rørene. Så laver du en rille i den sten rørrerne går igennem ovenover hvert rør, fjerner mørtlen under stenen og lægger noget hårdt under det sted hvor du lavede rillen. Så giver du stenen et slag med en hammer (ved siden af det sted hvor røret går igennem), hvilket skulle få den til at flække og røret er frit og uberørt. Modhold på stenens modsatte side kan anbefales.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også