Gavlbeklædning

Hej Alle,

Jeg har brug for lidt råd her.

Jeg står og skal til at skifte mine gavle, umiddelbart er valget faldet på Ivarplank på klink. I øjeblikket er der ingen underbeklædning, da taget blev skiftet i sidste uge.

Mit spørgsmål, er det bedst at lave selve gavlen først, eller skal underbeklædningen være på plads inden?

Jeg påtænker at afmontere den gamle gavl, og lave et skelet til ivarplankerne, herefter montere vindpap og nogle trykimp. lister på ydersiden til monteringen af plankerne.

Håber nogle har nogle gode råd!

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej kronborg,

Jeg ville lave gavlen først, så kan du tillade dig at skære planken upræcist. Men læg en plan for dine underbrædder - hvilken bredde og hvilket mellemrum (hvis de skal gå på langs). Og sørg så for at lave dit skelet til planken, så underbrædderne passer i bredden og ikke kommer til at kile (det ser skidt ud, når man starter med 5mm mellem underbrædderne ved tagfod og slutter med 20mm ved rygningen !!!

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Haha, ja så meget for at spørge herinde kronborg

Begge dele har fordele og ulemper. Du slipper for 'klink-mellemrummet' inderst ved at lave underbrædderne først. Synes det afhænger lidt af, om dine underbrædder går på langs eller på tværs. Går de parallelt med rygningen (små bræddelængder) tror jeg også jeg ville starte med underbrædderne. Men ville under alle omstændigheder starte med at lave skelettet på gavlen.

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis