Radiator larmer

Hej!
Jeg bor i lejlighed, og jeg har fjernvarme.

Nogle gange når radiatoren kører inde i min stue, så kommer der en susende lyd fra radiatoren i mit soveværelse, selvom at radiatoren ikke kører inde i mit soveværelse! Det er yderst træls når man skal sove!

Hvad skyldes dette, og er der noget jeg selv kan gøre ved det?

Mvh Kristian Gyde
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Luft - har du udluftet dine radiatorer? Øverst på radiatoren - i den modsatte side af termostaten sidder en lille udluftningsskrue, som skal åbnes lidt. Først kommer luften og så lidt vand. Så er den radiator udluftet.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44593' class='af-profile-link'>ViFixerDet</a> på 27-10-2016 09:33
Luft - har du udluftet dine radiatorer? Øverst på radiatoren - i den modsatte side af termostaten sidder en lille udluftningsskrue, som skal åbnes lidt. Først kommer luften og så lidt vand. Så er den radiator udluftet.


Jeg bor i stuen, kan man godt ha' luft i ens radiator når man bor der?
Samt hvordan skal termostaten stå, når man lufter ud?
Du åbner radiatorventilen helt op og lufter ud til der kommer vand. Hold lige en gammel klud under når ......., idet vandet er sort og smitter af. Husk også og lufte de andre radiatorer i lejligheden ud ud når du er i gang.

Set kan også skyldes en defekt eller forkert ventil.

Ja, der kan sagtens stå luft i en radiator/et rør, selv i kælderen. :-)

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

du kan have luft i dine radiatore, uanset hvor du bor, og hvilken etage det er.
http://www.youtube.com/watch?v=xzE1hn-PFmo Det er muligt din ventil ikke ser sådan ud, og du derfor ikke skal bruge en nøgle. se evt billederne her. LINK:

Jeg har nu udluftet alle mine radiatorer i lejligheden(har tre) Og der kom vand ud med det samme!
Men der kommer stadig en susen i min radiator i soveværelset, når radiatoren kører inde i stuen!

Jeg har ændret på ventil indstillingen i stuen fra 4 til 3, og det hjalp en DEL på larmen!
Men synes bare det virker mærkeligt, at det hjælper på problemet?

Kan det tænkes, at de to radiatorer fra soveværelset og stuen er forbundet på en måde?

Det er ærgerligt det ikke hjalp Christian.

Selv om det er radiatoren i stuen der laver "larmen" er det før set den er tydeligst en anden radiator idet de er forbundet med jernrør i meget byggeri. Var det pexrør er det ikke sikkert støjen ville blive overført på samme måde.

Lyden fremkommer formodentelig ved vandet passere et sted hvor der ikke er så meget plads i røret, hvilket typisk er en ventil.

Du kan prøve og tage en stor skruetrækker og sætte klingen mod forskellige steder på radiatoren og ventilen, samtidig med du lægger øret mod håndtaget. Så burde du faktisk kunne høre dig frem til hvor det støjer mest og støjen dermed opstår. Er der et steroskop fra et doktorsæt i huset er det faktisk bedre.

Har du mulighed for og smide et billede på af de to radiatore, kan det måske give et endnu bedre billede af hwass det er der foregår. :-)


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis