Konstant strøm på loft-lampe

Kære eksperter :-)

Kan man gøre sådan, at der altid er strøm til ens loftlampe (uanset kontaktens position)? Jeg har købt en Phlips Hue pære, som giver mest mening, når der altid er strøm på pæren.

Jeg har læst mig lidt til, at det måske godt kan lade sig gøre, hvis man forbinder til M2 i stedet for M1, men spørgsmålet er, om det kan lade sig gøre i mit tilfælde. Jeg har købt et nyt Ø83 lampeudtag som jeg under alle omstændigheder skal have skiftet. Den nye passer lige i man gamle PL dåse. Men der er kun to ledninger på bagsiden: M og 0.

Er der noget at gøre? :-)

Her kommer lidt fotos:

Eksisterende udtag:

Nyt udtag (bagside):

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du kun har 2 ledninger i lampeudtaget, betyder det at du har en nul og en mellemledning...
Så du skal bruge en fase for at få din lampe til at "lyse" konstant.
Det du kan gøre er at skille afbryderen ad og sætte mellemledningen sammen med fasen, så du ikke bruger afbryderen mere og dermed har du fået konstant fase i lampeudtaget


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Som pinkhenrik skriver. Så skal du bare åbne afbryderen, og samle de 2 ledninger i afbryderen, i samme klemme. Eller i en samlemuffe. Den ene ledning er den røde, som du har i lampeudtaget, og den anden vil formindelig være brun. Det er de 2 der skal samles.
I er hurtige og skarpe - tak for det! :-)

Så man kan ikke gøre det i selve lampeudtaget? Der er nemlig den lille krølle på historien at det lampeudtag jeg gerne vil have konstant spænding på er parret med et andet lampeudtag, så den afbryderen styrer begge udtag. Jeg håbede at afbryderen stadig kunne håndtere det ene udtag mens det andet udtag var "altid tændt"...
Hvis det er sådan det virker, kan man sikkert gå op i den andet udtag, og montere denne røde ledning sammen med fasen (sikkert brun)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmand mener, at du skiller det andet udtag ad og der kobler den røde over på fasen. Hvis du også i det andet udtag også kun har to ledninger, kan det ikke laves uden, at der bliver trukket en ledning mere.

fase
Ahhh ja, jeg læste da forkert… Tusind tak igen-igen for alle svarene.
Nå, nu har jeg været oppe og kigge igen, og I får lige hele overblikket:

I stuen er der i alt 3 lampeudtag til 3 afbrydere. 2 af dem er parret og styres fra én afbryder. De sidste to afbrydere styrer én lampe i korrespondance.

Lampeudtag 1 må være ”hoved-udtaget” for her sidder 4 blå ledninger i N, 2 ledninger (en grå og en brun) i L og 2 røde ledninger i M1. Udtaget aktiveres fra én afbryder som også styrer udtag 2.
Lampeudtag 2 (det som jeg vil have konstant tændt) har en blå ledning i N og en rød ledning i M1. Udtages aktiveres fra én afbryder som også styrer udtag 1.
Lampeudtag 3 har en blå ledning i N og en sort (!) ledning i M1. Udtaget aktiveres fra 2 separate afbrydere i korrespondance og ser således ud:

Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan det giver mening, men jeg ved da så meget om det, at jeg godt vil lægge hovedet på blokken og sige, at jeg har medtaget alle detaljer for selve udtagene. Jeg har ikke tjekket hvordan der ser ud bag afbryderne. :-)

Kan I hjælpe mig endnu engang med at se på, om mit projekt kan lykkes? :-)

Den ene af de røde i udtag 1 går til udtag 2. Den skal du pille ud af M1 og i stedet sætte sammen med de to andre i L. I udtag 2 flytter du den røde fra M1 til L.

Alternativt og lidt "pænere" er at trække en ekstra (brun) ledning mellem udtag 1 og 2. Den forbindes så til L i begge ender. På den måde kan man vælge, om man vil have konstant spænding på sin lampe eller om den skal kunne afbrydes, når man monterer lampen. I første tilfælde tilsluttes den mellem N og L - i andet mellem N og M1.

Tak for svaret! Fedt, at det kan lade sig gøre. Og man risikerer ikke kortslutning ved at føre M1 og L sammen? Eller er det N og L/M1 der er det store fy fy at føre sammen?

Jeg ville skulle pille mit træloft ned for at trække ny ledning, så det bliver nok den nemme løsning. :-)

Man skal ikke pille loft ned for at trække nye ledninger. Med de farver er det ledninger i rør.
Når du har begge udtag nede at hænge, prøver du at rykke i den røde der hvor den sidder alene. Så vil du se at den kan få det andet udtag til at røre på sig. Er det tilfældet kan du binde nye ledninger i den røde (rød og brun) og trække dem igennem rørene. Du kan nøjes med at købe en brun, og så hive den igennem, for derefter at hive både en brun og den røde bagefter.
Men ellers er den simple (og lidt fusk) som jenshøj beskriver først. Metoden er ok det bliver blot vildledende næste gang der skal laves noget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis