Volvo Penta MD2020 gløderør

Hej.

Jeg har købt en båd med en VP MD2020-D. Jeg døjer med at motoren skal køre på starteren i ca 30 sekunder før maskinen kommer i gang. Tidligere ejer har ikke haft den udfordring.

Jeg mistænker gløderørerne for ikke at tænde, når jeg vipper kontakten op.

I panelet lyser lampen heller ikke gul, når jeg gør det. Jeg har prøvet at måle om der kommer strøm til gløderørerne, når kontakten vippes op, og jeg kunne umiddelbart ikke måle noget.

Jeg ved ikke om det er selve kontakten, men vipper jeg den ned til alarm test, så hyler den som den skal.

Den nederste del af instrument panelet - det som er med alle kontrollamperne i. Er det mere end blot lamper eller er der også noget styring i den? Kan det være den som der fejler?

Sidder der noget relæ ovre ved motoren eller sikringer der kan tjekkes. Synes ikke jeg umiddelbart har kunnet finde noget.

Håber på hjælp, så jeg kan få fersket motoren ud inden vinter uden den lange opstart.

Hilsen
Torsten 

Beneteau 323 årg 2003
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skrevet af autoole på 26-10-2016 18:39

Hej
Gløderør "æder"små 16A så der er helt sikkert et relæ der både styrer strømmen og tiden, altså et "glødetidsrelæ" Er glødesystemet tilføjet senere, kan det være at der bare er koblet et relæ til som kontakten styrer. Så du må måle dig frem fra gløderør, relæ, kontakt, batteri. god arbejdslyst.

Jeg har fundet et ledn.diagram, men kan ikke få lov til at kopiere linket

Jeg syntes at kunne se at der ved siden af udst.krykken sidder en relæbox med sikringer, det relæ der sidder yderst er gløderelæet. ben 30 skal der være strøm på, og 87 når du sætter tænding på.

https://www.manualslib.com/manual/500402/Volvo-Md2010.html?page=74#manual
Hov, her var den s,, da
Hej Ole
1000 tak for dit svar. Det vil jeg helt sikkert undersøge nærmere. Jeg har nu også fundet diagrammet i min manual. Jeg har noget at gå efter nu, så jeg håber jeg finder en løsning.
Hilsen
Torsten

Beneteau 323 årg 2003
Lyder godt, meld lige tilbage
Hej. Problemet er løst. Det var en orange ledning der var faldet af glødekontakten bag panelet.
Tak for hjælpen :-)

Beneteau 323 årg 2003
(Sæl tak) ;0))
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis