El-radiatorer i garage ?

Hej.

Jeg har en nyere garage. Isoleret med mellem 250-300mm i både gulv, vægge & loft.
Og der er 45 mm isolering i portene.

Pt. er der ingen varmekilde derude. 
Garagen er på 60 m2.

Den bliver mest brugt til opbevaring, men overvejer at få installeret et par radiatorer.
Altså ikke så den lige så varm som indenfor, men måske bare 5-10 grader mere.
(Lige nu er der ok derinde, men når frosten kommer bliver der naturligvis koldere)

Ville et par el-radiatorer være en dum løsning ? Jeg er klar over at det koster lidt mere i el, men det er samtidig også let at montere.

Og hvordan kan jeg udregne hvor meget de vil koste ? Når der ikke skal "fyres" helt op.

På forhånd tak,


Med venlig hilsen

Thomas

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tyvstjålet fra lavprisvvs.dk
En tommelfingerregel er, at man bruger ca. 65 Watt pr. m2 rum. Afhængigt at om man vælger en elradiator eller en almindelig vandbåret radiator oplyses Watt på den enkelte radiator altid i teksten. Du tager derefter blot radiatorens Watt og dividerer det med rummets antal m2, for at se om den dækker varmebehovet for det enkelte rum. ET rum på f.eks. 29 m2 skal bruge 29 x 65 = 1885 Watt, eller sagt på en anden måde en radiator på 1885 Watt dækker (1885/65=) 29 m2.

(edit: du kan jo så nok nøjes med 3/4 eller 1/2 af det anbefalede.)
Mvh. Mikkel

El radiator er jo billige i indkøb, men lidt dyr i drift, på den lange bane..

Jeg synes du skal kikke på en luft/luft varmepumpe, af den type der kan køre 7-8 gr, det er den type der ofte bruges i sommerhuse.


Vi prøver igen, i morgen --
Eller en hjemmelavet dåse-solfanger, vi er vel lav-det-selv
/ Mikkel
Ok - tak for svaret.
Er det helt forkert udregnet hvis jeg f.eks nøjes med at installere 2000 w , og at det vil koste ca. 2000 w x 2 kr pr. kwh = 4 kr. /timen x 24 timer. x 30 dage. Så ca. 3000 kr. pr. måned ? eller har jeg regnet forkert ?

Ellers skal der vist ha kigget på varmepumpe, eller få monteret alm. radiatorer derude

Med venlig hilsen

Thomas

Skrevet af FoXX på 25-10-2016 21:04
Eller en hjemmelavet dåse-solfanger, vi er vel lav-det-selv
/ Mikkel

 

 

Ja behøver du hjælp til at tømme dåserne træder vi jo gerne til

Fik jeg nævnt at det kun er øldåser der er anvendelige til formålet

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Udregningen er sådan set ok, men jeg håber da virkelig ikke at de skal køre 24/7 med den isolering du har.
Udregning ok. Men skønnet forbrug er skudt over målet. Du kan starte med at aflæse din elmåler f.eks. en gang om dagen. Så køber du en lille 2000 w varmeblæser med indbygget termostat (stil den på 1000 W og lav temperatur) De koster ikke ret meget.
Fortsæt med at aflæse så kan du jo se hvor meget merforbrug du får.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad skal temperaturen være ? frostfrit ,stuetemperatur eller bare for at holde det fugtigheds frit.............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Med din isolering og en temperatur på 10 grader kan du forvente et ca. el-forbrug på ca. 10w*60m2*24t*30dage=432kwt pr måned i 5 måneder om året.

De 65w pr. m2, der er nævnt ovenfor er til et ældre hus opvarmet til 22 grader.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Jeg tror du vil spare en del mønt på at installere en blæser i rummet også! Så elradiatorene ikke skal fyre varmt oppefra og ned. Medmindre du har vinduer du kan placere radiatorerne under altså

Let's make better mistakes tomorrow!!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis