Linolie- selvantændelse

Hej alle

Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvordan en klud med linolie kan selvantænde?

Jeg er med på at det sker under hærdningen, men kan det virkelig blive så varmt?

Mvh.

Mikkel

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan det sagtens. Det var netop en klud vædet i lindolie, der antændte oceanariet i Hirtshals så den store akvarierude revnede og slukkede kluden.

Smid kluden i en spand vand eller lukket metalbeholder, så futter der ikke noget af.

PS. Madolie og møbelolie på en klud kan også selvantænde.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af FoXX på 25-10-2016 21:02
Tak for svar Nitter, jeg smider dem nu i fyret
Men HVORDAN kan det blive så varmt?
/Mikkel

Når olien hærder, sker der en kemisk opvarmning.

Det samme sker når plasticpadding hærder. En klud, der er fyldt med plasticpadding kan også nemt antændes, der behøver faktisk ikke og gå mere tid end et kvarter før ............     

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har du selv oplevet det Leif?
Skrevet af FoXX på 25-10-2016 21:54
Har du selv oplevet det Leif?

Har ikke oplevet det ved et uheld, men demonstreret det for en person, der ikke kunne forstå hvorfor der pludselig blev røg i værkstedet.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis