transformer 220v-12v i båd med automatisk skift ved landstrøm

Hej

Jeg er ved at installere et 12v køleskab i min båd, og har set at man kan købe en automatisk omskifter mellem batteri drift og 220v drift, alt efter om båden er tilsluttet 220v.

Jeg har lader der lader batterierne langsomt op når der er landstrøm på, men der er normalt med få amp 1-4A.

Jeg tænker at der er 2 muligheder, men har behov for at vide at det er korrekt tænkt,

1. køleskabet kører på batterierne men bruger så 'for meget' af de amp som burde ende i batteriet,

Jeg kan sætte en større lader på, men det har der ikke været grund til tidligere, og jeg kan ikke gennemskue om der ikke bare vil være en større tomgangsladning, med fare for at batterierne dør for tidligt

2. jeg sætter en 12v transformer på køleskabet som virker når der er 220v, den må ikke virker som en lader til batterierne (risiko for overladning?), derfor bør + og - ikke blandes med de 12v der er i båden.

Til at adskille dette, tænker jeg på 2 stk.12v skifte relæer med 87 og 87a(dem fra bilen), disse relæer skal så afbryde gennemgang for bådens 12v (+ og -) når der kommer 12v fra  transformeren(220v), og dermed forsynes køleskabet direkte fra land

omskifteren koster 500kr, den nævnte løsning kan fåes en hel del billigere

er jeg på rette vej?

 

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er delvis på rette vej. Men du skal være opmærksom på at når du kalder det en >transformer< så kommer der 12v vekselstrøm ud af den. Så du skal sikre dig at køleskab er ligeglad med om det er jævn ( + og - ) eller det vekselstrøm. Hvis det er at absorbationsskab, så tror jeg den er ligeglad.
Ligeledes skal det jo være et relæ med 12V veksels strøms spole.
Dette er ren landkrabbe teori, om der også er krav om HFI o.lign. ved jeg ikke noget om.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for svaret - det er nok bare mig der ikke er inde i de rigtige betegnelser.
batterierne kan sættes direkte til køleskabet, så jeg går ud fra at det så er jævnstrøm DC, hvad kaldes 'transformeren' i dette tilfælde?
vil der så stadig kunne være tale om hfi til 12v, jeg har hpfi på de 220v

Det med hpfi gælder kun 230V landstrøm. Og det er der jeg er i tvivl. Måske er der allerede HPFI i skabet på land.
Ja dine batterier kobles direkte, altså køleskab kører fint på jævnstrøm. Men en transformator kan kun give vekselstrøm.
Hvis køleskabet KUN kan køre på jævnstrøm, så er det en 24V strømforsyning du skal have/lave selv, som kan klare de ampere der er brug for.
Måske en gammeldags ladeapparat til bil. Nogen af de nyere har for meget automatik, så de ikke kan starte uden at der er et batteri tilkoblet.
Eller du kan koble transformator med en brokoblet ensretter på 24 v siden. Så laver du vekselstrøm om til jævnstrøm.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når du vil slutte dit køleskab til 12 V, behøver du kun at anskaffe en (elektronisk)lader, der kan lade med mindst den strøm, som køleskabet bruger. Du behøver ikke være bange for, at batteriet bliver overladet, når ladespændingen ikke overstiger 14,2 V, og det sørger laderen for. Det vil være den simpleste måde at løse dit problem på, så du undgår en opstilling med relæer og lignende.


fase
Ok Fabrins forslag er naturligvis det simpleste. Og som altid "simple is best"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Rigtig mange tak for svarerne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis