Oliefyr hjælp til regulering af temperatur

Jeg har købet et hus på 157 m2 fra 1979 med oliefyr. Huset skal bruges som sommerhus.

Varmeanlægget er enstrenget med varmerør ført under gulvet til de enkelte radiatorer. Mit problem er, at varmerørene ikke er isoleret medførende, at de bidrager betydeligt til opvarmningen.

Vi havde varme på i sidste uge. Med en udetemperatur på 9 – 12 grader havde vi 21 – 24 i huset – fordelt med 21 i værelserne og 24 i studen. Dette med alle radiatorerne lukket.

Temperaturen på gulvet over varmerørene blev målt til mellem 28 - 31  grader.

Da vi ikke skal bruge huset i vinterhalvåret ville vi gerne kunne holde en temperatur på 5 – 6 grader. Da det åbenbart ikke er muligt at regulere varmen via radiatorerne efterlyser jeg ideer til hvordan vi kan regulere temperaturen ved fyret. Det skal helst være termostatstyret,  så vi ikke konstant skal køre 175 km. for at regulere varmen.

Jeg overvejer styring via en shunt evt. med en Danfoss Comfort 110 - vil det kunne lade sig gøre ?

Andre gode ( bedre) ideer ???

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske et dumt spørgsmål, men er du sikker på at thermostatventilerne ikke hænger?

(edit: Er det ventiler uden thermostat?)


/Mikkel

Du kunne måske sætte en rum termostat til at tænde din cirkulationspumpe når temperaturen kom under 5-6 grader. Den skal placeres centralt, og så skal døre lukkes op. OG der skal så være en afbryder som kan kortslutte den når i skal have mere varme på.
Men mon ikke der allerede er en shunt, den skal så bare have en motor på og styring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi havde varme på i sidste uge. Med en udetemperatur på 9 – 12 grader havde vi 21 – 24 i huset – fordelt med 21 i værelserne og 24 i studen. Dette med alle radiatorerne lukket.
Huh? hvordan kan det lade sig gøre?
ev elmand: Det var en relativ nem løsning - så skal jeg blot finde en on/off termostat. Den undersøger jeg nærmere. Om ikke andet, så kan den løsning bruges indtil jeg kan finde ud af en mere "rigtig" løsning.
Jeg kan dog ikke gennemskue, om det vil være bedre med en regulering over shunten.

FoXX: huset opvarmes af varmerørene under gulvet - det er det som er problemet. Jeg kan ikke regulere varmen med radiatorene og har brug for at foretage reguleringen ved fyret.

Er der nogen som har erfaring med Danfoss Comfort 110 ?.
Annonce
Jeg har brugt mange Danfoss termostater TP 7000. Det er en programerbart rumtermostat, uden vejr kompensering. Man kan lave uge program med 6 op/ned på temperaturen daglig. Ligeledes kan man indtaste antal feriedage. (for jeres vedkommende "væk fra huset dage" ) hvor der så er en fast lavere temperatur. Den kunne egne sig til systemet med cirkulationspumpe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan bruge en sms-styring med termostat sat op på følgende måde: Pumpen skal køre og radiatorerne skal stå åbne. Relæet i sms-styringen starter når returtemperaturen til fyret kommer under 5 grader og slukker igen når temperaturen når 10 grader. En sms-styring kan, når den modtager en sms fra dig med en kode, sende en sms til dig med en status for temperatur og drift - så skal du ikke sidde og spekulere på om det virker, når det bliver frostvejr. På de bedre modeller, får du automatisk en sms hvis strømmen går - og en hvis den kommer tilbage. Hvis du på et tidspunkt vil bruge huset i fyringssæsonen, sender du en sms som starter oliefyret dagen før du kommer. Hvis du køber en sms-styring med flere relæer, kan du også styre andre ting, hvis du har behov for det.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
ViFixerDet:
Tak for forslaget - det lyder som en rigtig god løsning. Dog er jeg i tvivl om relæet skal styres af returtemperaturen - skal det ikke være rumtemperaturen ?

Det gør måske ikke nogen forskel ? Det ville jo være lettes, hvis jeg kunne holde hele installationen i fyrrummet.
Når alle radiatorer er åbne er returvandets temperatur den samme som husets temperatur gennemsnitlig. Derfor føleren på returen som også fortæller hvornår det er på tide at stoppe fyret igen.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
OK - nu er jeg med. Jeg havde indtryk af, at styringen skete på cirkulationspumpen.

Tak for hjælpen.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis