Oliefyr hjælp til regulering af temperatur

Jeg har købet et hus på 157 m2 fra 1979 med oliefyr. Huset skal bruges som sommerhus.

Varmeanlægget er enstrenget med varmerør ført under gulvet til de enkelte radiatorer. Mit problem er, at varmerørene ikke er isoleret medførende, at de bidrager betydeligt til opvarmningen.

Vi havde varme på i sidste uge. Med en udetemperatur på 9 – 12 grader havde vi 21 – 24 i huset – fordelt med 21 i værelserne og 24 i studen. Dette med alle radiatorerne lukket.

Temperaturen på gulvet over varmerørene blev målt til mellem 28 - 31  grader.

Da vi ikke skal bruge huset i vinterhalvåret ville vi gerne kunne holde en temperatur på 5 – 6 grader. Da det åbenbart ikke er muligt at regulere varmen via radiatorerne efterlyser jeg ideer til hvordan vi kan regulere temperaturen ved fyret. Det skal helst være termostatstyret,  så vi ikke konstant skal køre 175 km. for at regulere varmen.

Jeg overvejer styring via en shunt evt. med en Danfoss Comfort 110 - vil det kunne lade sig gøre ?

Andre gode ( bedre) ideer ???

Jeg har købet et hus på 157 m2 fra 1979 med... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ville det væren forkert, at lade termostaten tænde og slukke cirkulationspumpen i stedet for ?
Jeg tænkte, at man kunne sænke temperaturen i kedlen så meget som muligt og placere føleren til termostaten i stuen.
Af en eller anden grund er jeg ikke meget for at tænde og slukke for fyret så tit og uden at vi har mulighed for at overvåge det.
Det er måske bare mig som er galt på den ????
Det skal understreges, at det er min første erfaring med et oliefyr. - så bær over med mig

Hvis du styrer efter retur temperaturen, så skal din pumpe køre. Hvis vandet ikke kører rundt får du ikke en retvisende temperatur.
Det er nok ikke så meget de mange start stop, det har oliefyret jo altid. Det er mere om kedlen på langt sigt har godt af at være under 50 grader. Det er ca. der hvor der er risiko for tæringer i en pladejernskedel. Er det en ældre støbejerns kedel så sker der ikke noget.

Men der er jo flere problemer i det her. Hvis fyret skal være varmt hele tiden, i flere uger hvor du ikke erd er, så har du jo konstant et skorstenstab, som er afhængig af hvor moderne oliefyret er. Om det kan lukke forluften f.eks.

Slukker du fyret og i stedet køber et mindre luft / luft varmepumpe, så kan du sagtens holde huset lunkent, for billige penge. Men så risikerer du at´vandet i rørene fryser ude i fyrrummet.

Det sidste kan så imødegås ved at udskifte en stor del af radiatorvandet med kølervædske som på en bil.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen - problemet med tæring havde jeg ikke lige tænkt på.
Løsningen blev en TA 325T som jeg fandt hos Genbyg. Den styre cirkulationspumpen. Med en føler i centralt i huset giver det en rimelig god regulering af temperaturen med 0,5 - 1 graders forskel imellem de forskellige værelser. Da opsætningen alene skal bruges til at holde huset frostfri vil den variation ikke have nogen betydning med en grundtemperatur på 10 grader.

Enestående hurtig du fik det lavet


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hrm - en grundtemperatur på 10 grader - lad os vide hvor meget olie du har fyret af når vi når til maj. Jeg gætter på at det bliver en meget dyr løsning. Tæring i forbindelse med frostsikring skal man ikke bekymrer sig om. Det er i forbindelse med permanent drift med kedeltemperaturer under 60 grader problemerne kan opstå, Ved frostsikring ned til f.eks. 2 grader på returvandet kører fyret erfaringsmæssigt ikke mere end 14-21 dage på en normal vinter svarende til 50-100 liter olie.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
Ja - det bliver spændende at se det endelige olieforbrug.
Den løsning jeg har valgt, vil sikre mig et frostfrit hus - men måske på en måde som er mere omkostningstung end nødvendigt. Jeg skal nok holde jer orienteret om olieforbruget.
Nu har jeg så vinteren og den kommende sommer til at finde den endelige løsning. Her hælder jeg mest til Danfoss Comfort 110, men vil gerne høre fra nogen som har erfaringer med den.

Til Erik: jeg fik det vist til at se ud som om alt færdiginstalleret - det er dog indtil nu blot en test opstilling med kabler flydende over gulvet i hele huset. Nu skal jeg til at trække en mere "hustru-venlig" kabelføring
Tid til en opdatering for de, som måtte være interesseret.
Vedr. olieforbrug: det gennemsnitlige forbrug ved frostsikring på 10 grader har været 1,7 liter olie om dagen. I de perioder hvor vi har været i huset med en temperatur på 22 grader har forbruget været på 8 liter om dagen.

Jeg har ingen erfaring med oliefyr, men det lyder da ikke helt tosset - eller hvad ??

Vi anmelde de uisoreret varmerør til ejerskifteforsikringen uden de store forhåbninger, men det blev gjort til skamme - de godkendte det som en skade og tilbød os at få installeret et vejrkompenserende system (Danfoss ECL 110) til sænkning af fremløbstemperaturen og en varmepumpe (Panasonic VZ9SKE) til at kompensere for det varmetab, som den lavere fremløbstemperatur ville medføre. Derrtil kom noget elarbejde for at udvide den eksisterende tavle. Samlet erstatning på kr. 38.000 !

Allerede nu kan vi se, at varmepumpen er betydelig billigere end oliefyret - 8 dage i huset gav et gennemsnitligt el-forbrug på under kr. 20 om dagen for opvarmning ( frost om natten og 4 - 8 grader om dagen).

Jeg vil nu få instaleret en bimåler på varmepumpe, så vi kan få målt det præcise forbrug. Jeg skal nok holde jer orienteret.

Indtil da - tak for hjælpen
Hej
Lige en kommentar fra mig selv om det ikke direkte relaterer til emnet !
Positivt at høre om en forsikring der dækker noget ! og specielt en rigtig god ide med varmepumpen - den bliver du rigtig meget glad for ( den kan jo også køle på en varm sommerdag )
havde selv 2 stk. Panasonic da jeg var husejer (kørte i 10 år helt uden problemer og gør det sikkert endnu)
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis